De har nogle spøjse bemalinger. For ikke at sige direkte syrede lakeringer. Her er de fedeste BMW Art Cars.
Den første af de fede BMW Art Cars stod den amerikanske kunstner Alexander Calder for. Bilen var en “Batmobil” – en BMW 3,0 CSL fra 1975. Året efter skabte Frank Stella en Art Car på samme karrosse.
Det skriver Bil Magasinet.
I 1989 er BMW M3 i E30-generationen noget af det hotteste – både på gaden og på alverdens racerbaner.
Dét år får to kunstnere lov til at give sig i kast med karrossen. Her er det Ken Dones design, men også Michael Jagamara Nelson laver en Art Car ud af E30’eren.
Begge fede kunstbiler bygger på racerbilen, der er skræddersyet efter Gruppe A-reglementet.
Britiske David Hockneys BMW Art Car fra 1995 tager sit udgangspunkt i en 850 CSi.
Mens flere af de andre både tidligere og senere Art Cars har haft deres dæk på asfalt, f.eks. ifm. et racerløb, så er 850 CSi’eren med V12 motor og design af Hockney ikke tiltænkt som andet end et udstillingsstykke.
Den amerikanske, og til tider ret så provokerende, kunstner Jeff Koons designede en BMW M3 GT2 til at deltage i Le Mans tilbage i 2010.
BMW’en kom dog aldrig i mål, desværre. Faktisk var den involveret i en situation på banen, hvor selveste Tom Kristensen sender sin Audi i gruset. Se klippet af situationen her.
Den seneste af BMW’s Art Cars er bygget på en BMW M6 GT3. Manden bag de eksperimenterende linjer er kinesiske Cao Fei.
Bilen får sin officielle debut ved et racerløb på Guia-racerbanen i Macao d. 18 og 19. november.
I 1977 fremvises denne unikke BMW Art Car – denne gang dekoreret af Roy Lichtensten.
Ifølge kunstneren selv er designet inspireret af “bilens rejse”, hvor den bl.a. reflekterer det landskab, den har rejst igennem.
Bilen under de flotte farver er en 320i E21 i Gruppe 5-racertrim. Det betyder bl.a. omkring 300 hk fra en 2-liters sugemotor og kæmpe hækvinge.
Den måske største kunstner der har lavet en BMW Art Car, er legendariske Andy Warhol. Helt passende til sin status fik han lov at skabe en superfed Art Car på basis af BMW’s eget koryfæ – centermotorbilen, BMW M1
Bilen blev skabt i 1979, og igen var der tale om en racerbil – denne gang M1’eren i Gruppe 4-varianten. Bilens tophastighed er 307 km/t takket være en 3,5-liters rækkesekser med dobbelte overliggende knastaksler.
Kunst-BMW’en her er umiskendeligt en 3-serie i E36-generationen. Men faktisk er der tale om en prototype af en racerbil.
Prototypen benytter sig af en 4-cylindret motor på 2,5 liter, der producerer 370 hk.
Kunstneren er italienske Sandro Chia, der laver bilen i 1992.