E-Typen ligner en million. Hvilket den sikkert også har kostet. Hvis da ikke 3.500 arbejdestimer omkring en bil fra 1964 løber op i endnu mere.
Det første, du skal vide om denne E-Type, er, at denne ikke er lavet om til en elbil. Så har vi det på plads. Men den er restaureret. Endda med så stor omhyggelighed at hver en skrue er vendt og drejet… og skiftet ud hvis det har været nødvendigt.
Hvor mange timer løber det op i, tænker du så måske? Tjo, 3.500. Lige i underkanten af 22 danske arbejdsuger. Altså på fuld tid.
Et meget tidskrævende projekt
Bag arbejdet med E-Typen fra 1964 står firmaet E-Type UK – gæt en gang hvad de specialisere sig i.
Den 3.500 timers lange restaureringsproces begyndte med en grundig gennemgang af alle paneler og chassiset. Her kiggede man særligt efter rust, og var der noget, blev det fjernet.
Herefter blev chassiset blev sandblæst og grundet, og flere dele blev udskiftet med spritny – altså fremstillet helt fra bunde. Vi nævner i flæng herunder: helt ny vognbund, dørpaneler, bagchassis, kardantunnel og kølerhjelm.
Klarlak og ny gearkasse
Herefter blev chassiset poleret og malet – i hånden! Det har man selvfølgelig brugt en tidstypisk Pearl Grey-lak til. Herefter kom klarlak og endnu en grundig polering. I kabinen har man fundet plads til en ny, håndsyet og mørkeblå læderstue.
Undervognen har også fået sig en opstrammer med uafhængig ophæng, nye bremser, lejre og støddæmpere. Den 3,8-liters V6’er har fået elektronisk tænding og en ny femtrins gearkasse i stedet for den oprindelige fire trins automat-kasse.
Prisen tør vi slet ikke spørge om.