Av for pokker. Dette galleri skærer i øjnene, men det har trods alt en vis underholdningsværdi, hvis man undervejs forestiller sig hvilke typer af rusmidler, de såkaldte designere har benyttet sig af.
Her har vores venner på Bil Magasinet virkelig lagt hjernerne i blød. Eller også har de bare set det åbenlyse. For ja, der findes virkelig nogle hæsligheder på fire hjul.
Nogle af dem kører endda stadig rundt på vejene – også i Danmark. Vi skal advare mod stærke billeder. Og nogle vil helt sikkert få brug for en brækspand undervejs.
Lad os så komme i gang med den liste. Vi lægger ud med et misforstået misfoster fra The US of A – nemlig Aztek’en.
Pontiac Aztek
Denne bil findes… selvom du ikke tror på det
Dette køretøj kalder Pontiac en SRV – Sport Recreation Vehicle (når bilfabrikanter godt véd, at de er langt ude, opfinder de bare en ny biltype).
Ifølge amerikanerne er den en sportsvogn, en firehjulstrækker og en varevogn på én gang, hvilket svarer til at klone Jessica Simpson, Wilson Kipketer og Brian Nielsen til én person.
Aztek var tænkt som en fritidsbil for det ‘aktive bymenneske’. Den har en mobil kølekasse mellem forsæderne, som bymennesket kan bruge på skovturen, men desværre er den ikke tilsluttet bilens elektriske system, så der er ingen køling i kassen.
Bilen har 3,4 liters V6-motor med 185 hk og forhjulstræk (firehjulstræk er ekstraudstyr), men da den vejer mere end 1.700 kg, rækker effekten ikke langt. Aztek var i produktion år 2000-2005.
AMC Pacer
Målet med AMC Pacer var at bygge en kort og bred bil, altså én, der er nem at komme rundt med i byen og har masser af plads.
Det lykkedes helt fint og den eneste ulempe var, at den lignede en blanding af en flødebolle og et drivhus.
Den blev produceret fra 1975-80, var lige så lang som datidens BMW 3-serie, men bred som en S-klasse – og vejede 100 kg MERE end S-klassen.
SsangYong Rodius
I Tyskland blev Rodius solgt med syv sæder og alt i udstyr for omkring 25.000 euro, hvilket svarer til en veludstyret Ford Galaxy.
Den har en 2,7 liter turbodieselmotor, der stammer fra Mercedes, men når du ser den i virkeligheden, er det sekundært: Bilens bagende suger al opmærksomhed til sig.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre