Selvom Mercedes har det mål at blive en elbilsproducent i 2030, er der måske lidt håb for forbrændingsmotoren. Det hedder E Performance.
For et par år siden lancerede Daimler AG fire nye sub brands for at markedsføre Mercedes-mærket: Mercedes-Benz, AMG, Maybach og EQ.
Og for ikke så længe siden blev det offentliggjort, at moderselskabet skifter navn fra Daimler AG til Mercedes-Benz Group AG. Det samtidig med at man lancerede endnu et sub brand kaldet E Performance. Det hører under AMG.
Kan du følge med?
Men nu skifter Stuttgart-fabrikken endnu engang mening. For lige om lidt droppes EQ-brandet. Ja, også selvom mærket har tænkt sig kun at fremstille elbiler, når 2029 bliver til 2030. Mercedes’ biler skal nemlig have tradtionelle modelnavne. Eller i hvert som vi kender dem på fossilbilerne lige nu.
Altså holdes der fast i betegnelser som C-Klasse, S-Klasse, A-Klasse, E-Klasse osv. Get it?
At man skrotter elbils-betegnelsen EQ, skal – skriver CarBuzz – ses i lyset af, at Mercedes har indset, at de ikke kan sælge fossilbiler sideløbende med elbiler. I hvert fald ikke lige så længe som de selv troede for bare få år siden.
Det bekræftede mærkets produktchef i USA, Bernie Glase, da han blev spurgt.
Måske benzinbilens redning
Og så er der spørgsmålet om E Performance-mærket. Det er nemlig ikke, selvom man nemt kunne tro det, en betegnelse for elbiler. Nej, det dækker derimod over nogle hybridbiler. Og det er efter alt at dømme sådan, at Mercedes har tænkt sig at fossilbilen skal leve længst muligt.
Benzin-og dieselbilen vil gradvist blev udfaset af Mercedes’ almindelige modelprogram. Men man vil lade AMG – og herunder E Performance – kører videre med fossilbiler, så længe man overhovedet kan få lov. Og det bliver hybrid-teknologi, som skal gøre det muligt