Tidligere på året øgede tyskerne afgiften på diesel, det får især tyske vognmænd til at hente diesel i Danmark. Derfor skal afgiften også sættes op herhjemme, mener klimarådet.
Klimarådet vil have regeringen til at stoppe grænsenhandlen med diesel. Efter at der i Tyskland kom ekstra afgift på dieslen, vurderer Skatteministeriet ellers, at Danmark vil kunne tjene 1,6 milliarder kr. på, at særligt tyske vognmænd henter diesel i Danmark.
Men det vil klimarådet nu have regeringen til at stoppe. Som lige nu. I en ny rapport med råd om såkaldt grøn lastbiltrafik anbefaler klimarådet nemlig, at regeringen straks hæver afgiften på diesel i Danmark.
Man skal som minium op på samme pris som i Tyskland, hvor dieselen pr. liter er 75 øre dyrere end i Danmark. Altså som det er lige nu.
Det bliver et nej
Men transportminister Benny Engelbrecht (S) slår overfor DR allerede nu fast, at han er uenig. Med henvisning til, at der allerede er øget Co2- og kørselsafgifter for lastbiler på vej.
– På den måde sikrer man, at både udenlandske og danske lastbiler betaler den samme CO2–afgift, siger han.
LÆS OGSÅ: HER MÅ BILISTER KUN KØRE 100 KM/T PÅ MOTORVEJEN
Det er klimarådets vurdering, at en øget afgift på diesel ville kunne spare Danmarks Co2-regnskab 0,7 millioner ton, som var den ekstra udledning i 2019 ifølge rådet.
Diesel i Danmark tæller nemlig med i landets Co2-regnskab. Ogsså selvom dieselen slet ikke bliver brugt på de danske veje.