En sjælden og meget eftertragtet BMW E46 M3 GTR fra 2001 er netop dukket op i Australien med et til salg-skilt i forruden.
Hvis du ikke har haft noget at bruge dine penge på under corona, er nu måske det helt rigtige tidspunkt at smadre sparegrisen på. I hvert fald hvis du nogensinde har spillet Need For Speed Most Wanted og kan huske bossbilen derfra.
En helt unik BMW’en har nemlig fået klistret et til slag-skilt i forruden.
Bilen, en E46 M3 GTR, blev bragt til live gennem et samarbejde med BMW North America og Tom Milners Prototype Technology Group (PTG), fordi partnerne ville køre med i Rolex Sports Car Series.
Ifølge Drive byggede PTG i 2001 fem M3 GTR’ere, og dette eksemplar er chassis nummer 5. Altså den absolut sidste GTR.
En af bare to V8’ere
De første M3 GTR var prototyper, som brugte en 3,4-liters udgave af rækkeseksmotoren fra den gadegodkendte M3. Men bilen her er én af to, som blev bygget med 4-liters suge-V8’er. En kraftkarl med uafhængige spjældhuse, tørsumpsmøring og dobbelte luftindtag. Bare for at nævne lidt på den vilde spec-liste.
Den sjældne BMW fik sin racingdebut ved Daytona 3 Hour Grand Am Finale-løbet i 2001. Her satte den hurtigste omgangstid, men det blev ‘kun’ til en 15. plads i løbet.
Flere 24 timers-løb
Bilen kørte dog videre, og i 2002 gennemførte den 24-timers løbet på den legendariske Daytona-bane i USA. Derefter kørte den 400 mil (643 kilometer) med speederen i bund i Californien, før BMW’en kørte med i 24 timers-løbet på Bathurts i 2003. Her måtte bilen dog trækkes ud af løbet efter en skade på nogle hjulophæng.
Efter det tidlige exit fra 24-timers-løbet på Bathurts blev bilen pensioneret. Siden 2003 har den derfor stået i den nuværende ejers samling. Sælger tilføjer, at der følger et hav af dele, som racingteamet have til rådighed i 2003, med i købet.
Og så er der jo lige det der med prisen. Den er ikke kendt. I hvert fald ikke offentligt.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen