I E36-generationen har topmodellen alle dage været den M3, ingen ville betale penge for, altså lige indtil nu.
Det har alle dage været sådan, at E36 M3 var M-rækkens sorte får. Den model ingen vil have. Derfor har du altid kunnet samle et sæt M3-nøgler op forholdsvis billigt. Altså hvis du ville ses i en E36 M3.
Men vi skal da lige love for, at den tid er slut nu. Det beviser et nyligt salg på Bring A Trailer, som vi (bemærk webredaktøren, red.) ynder at trawle igennem for biler, som vi ikke har råd til.
E36 M3 har indtil i dag aldrig stået på den liste. Men det skal vi da lige love for har ændret sig natten over. Okay, eksemplaret her i Bright Red er et af de absolut finere. Så meget cadeau skal sælger trods alt have.
US-versionen er en skændsel
Det ses virkelig, at bilen ikke har kørt mere end 24.000 mil – 38.600 kilometer – siden, den forlod samlebåndet i 1995. Men her fra går det ned ad bakke, skulle man tro.
Rattet er for stort, fordi der skal være plads til en airbag fra 90’erne, og motoren er den bovlamme ydmygelse af 3-liters rækkesekser. BMW kaldte den S50B30US, og ydelsen er beskedne 240 hestekræfter, som det amerikanske marked måtte tage til takke med.
I Europa bød M3’eren dengang på 289 hestekræfter i første omgang, før både slagvolumen og ydelsen voksede til henholdsvis 3,2-liter og 321 hestekræfter.
Prisen er… vanvittig?!
Så er der sæderne. Vader-stole som de også kaldes. De deler vandene lige så meget som selve bilen. Nogle hader dem, andre synes støtten er fin.
Om det kan retfærdiggøre prisen? Tja… måske. Auktionen begyndte uden mindstepris, men den endte i går på – og hold nu lige fast i din telefon…. – 57.000 dollars.
Det svarer til 375.000 danske kroner. Nu står verden da ikke længere. På Mobile kan du hente et 3,2-liters eksemplar i Techno Violet (legendarisk M-farve) i den tyske by Norderstedt (små 150 kilometer fra Padborg) for 190.000 kr.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.