Selv siger Toyota, at deres forbrændingsmotor på brint er i de ‘allertidligste’ udviklingsstaider. Men i det mindste er den her.
Er der en fremtid for forbrændingsmotoren? Selvfølgelig er der det. I hvert fald hvis man spørger Toyota. Og japanerne viser det også gerne frem.
Derfor eksisterer denne GR Yaris H₂. Og nej, den er ikke som GR Yaris er flest. Bilen her kører nemlig på brint. Altså lige med den forskel, at den stadig har en forbrændingsmotor.
Og faktisk er motoren, den kalder Toyota G16E-GTS, meget tæt beslægtet med den, vi forvejen finder i GR Yaris, der allerede kører rundt på vejene. Og som i øvrigt ikke kan fås igen. Altså før engang i 2023.
Men det er en anden snak.
Det eneste, som GR Yaris’en her deler med en egentlig brintbil som Mirai, er faktisk tankene. For at få bilen til at køre har Toyota måttet lave om på blandt andet brændstoftilførslen og indsprøjtningssystemet.
Men køre kan den altså.
Stadig under udvikling
Det er samme motor, som Toyota sidste sommer testede i en Corolla. En bil japanerne stillede til start i et 24-timers løb med. Og selvom det gav vrøvl undervejs, lykkedes det faktisk Toyota at gennemføre løbet.
Udover at eliminere de skadelige stoffer fra bilens udstødning siger Toyota, at brinten brænder hurtigere end benzin kan. Derfor er bilen også mere kvik på gassen end sin benzindrevne søster.
Toyota understreger, at teknologien stadig er på et meget tidligt stadie. Men det betyder ikke, at det hele er eksperimenter og intet andet. Tværtimod tolker flere medier det som om, at Toyota mellem linjerne fortæller, at man agter at sætte motorteknologien i produktion.
Bonusinfo: På brint lyder GR Yaris præcis som benzinudgaven!
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se billeder af bilen.