De allerførste eksemplarer af Volkswagens elbil ID.3 var fyldt med fejl – nu beklager den danske importør.
Det gik hurtigt med at sende de første eksemplarer af ID.3 fra samlebåndene og ud på vejene. Måske lidt for hurtigt. Kunderne har klaget over alt fra biler, som ikke kunne startes, skærme der frøs og nøgler som ikke kunne genkendes.
At det gik alt for hurtigt med at få de første ID.3’ere på vejene, er et velkendt problem for Volkswagen. Og meget tyder på, at det var EU’s emissionskrav, som fik Volkswagen til at sende de mange elbiler på gaden før tid.
Det kan der være mange årsager til. En af dem kan have været fabrikkens ønske om at undgå en milliard-stor bøde for ikke at leve op til EU’s emissionskrav. Havde VW ikke produceret og solgt elbiler i et meget stort antal sidste år, stod tyskerne nemlig til en gigantisk bøde for en for høj gennemsnitlig Co2-udledning pr. bil.
Aldrig før solgt så fejlbehæftet en bil
Ifølge en rapport stod den tyske bilgigant til en bøde i størrelsesordenen 33 milliarder kroner, hvis de ikke solgte elbiler. Fabrikken solgte nemlig alt for mange diesel- og benzinbiler i forhold til el-køretøjer i 2020, skriver DR, som i aften bringer en Kontant-udsendelse om problemerne med ID.3’eren.
De fejlplagede biler har efterladt mange vrede kunder, og overfor DR beklager Volkswagen i Danmark da også problemerne med ID.3’eren.
– Vi har aldrig nogensinde lanceret et produkt, hvor vi har været så plaget af fejl på den første sending, og det er jeg rigtig ked af, siger Mads Nør Lauvring, der ind til for nylig var direktør hos Volkswagen Danmark.