Kan du huske de elektriske Scalextric-legetøjsbiler, der kører på skinner? Fiat har gjort princippet til virkelighed. Næsten da.
Batterierne og ladetiden er stadig elbilernes akilleshæl. Batterierne er tunge, og det tager lang tid at lade dem. I hvert fald noget længere end du kan tanke en benzin eller dieselbil.
Men nu har Stellantis-koncernen med Fiat som spydspids sat gang i et projekt sat gang i et projekt, hvor elbilerne skal lade mens de kører. Helt konkret har man anlagt en vej, så det kan undersøges, om elbiler kan lade via elektromagnetisk induktion – altså når de kører på asfalten.
Man har blandt andet prøvet teknologien af i den nye Fiat 500e.
Testbanen er 1 kilometer lang og ladeteknologien gemmer sig under asfalten. Den er officielt indviet fornyeliga og ligger ud til motorvej A35 ved Brebemi, som ligger mellem Brescia og Milano i det nordlige Italien.
Det er meningen, at strømmen skal gå i bilerne via særlige modtagere. Ifølge Stellantis har man allerede kørt mange testkilometer på banen – og det med ‘lovende resultater’. Om det så rent faktisk er lykkedes at lade bilerne, mens de kørte, er ikke oplyst.