Det er tager alt for lang tid at lade en elbil – derfor kører den næste e-Expert på brint.
Den nye Peugeot e-Expert Hydrogen slutter sig til den voksende flåde af brændselscelle-biler, som Stellantis Group afslørede i sidste uge. Dermed har fås bilen med både Peugeot, Citroen og Opel-logo i fronten.
Drivlinjen forbliver elektrisk og emissionsfri som før, men strømmen hentes nu fra den kemiske reaktion, der sker i brintceller. Det betyder, at ejerne af den kommende e-Expert kan køre lige forbi ladestantionerne og i stedet tanke som diesel-og benzinejere i forvejen gør.
Det er meget hurtigere. Genopfyldningen af brint-tanken, siger Peugeot, tager kun tre minutter. Og når den er helt fuld, er der 400 kilometers rækkevidde.
Ifølge ingeniørteamet bag projektet er de hurtige besøg på tank/brintstationerne da også e-Expertens største salgsargument. Altså foruden det faktum at bilen må køre over alt på vejene – også i de nul-emissionszoner vi godt kan regne med vil dukke op. Ja, også i Danmark.
Når det så er sagt, har Peugeot ikke sat nogen pris på bilen endnu. Og som det er lige nu, er brintbiler generelt dyrere end el- og fossilbiler. Det ændrer dog ikke på, at den nye brintbil må laste præcis det samme som sit dieseldrevne modstykke – altså op til 1 ton.
Kommer der så også personbiler fra Stellanis, som kører på brint? Måske, vi ved det ikke. For koncernen har ikke sagt noget om det. Lige nu er brintbilerne begrænset til varebiler.