Porsche har ikke vundet et Le Mans siden 2017 – men snart er tyskerne tilbage i verdens måske mest berømte racerløb. Og nu ved vi lidt mere, om hvordan deres hyperbil ser ud.
I det meste af det 21. århundrede har Porsche haft det legende let i toppen af Le Mans-klassementet. Men så kom diesel-gate og satte VAG-koncernen ud af spillet i en rum tid. Men snart er Porsche tilbage.
Denne gang med en såkaldt hypercar, og den ser ond ud.
Med det nye reglement er der to klasser, som hyperbilerne kan køre med i, LMH og LMDh. Det tyske mærke stiller til start med biler i den sidstnævnte klasse.
Det betyder, at bilerne vil være udstyret med forbrændingsmotorer og elmotorer. El-delen skal være levet af en FIA-godkendt producent. Her har Porsche en række alternativer at vælge i mellem.
Test går i gang lige om lidt
I øjeblikket leverer Oreca, Ligier, Dallara og Multimatic FIA-godkendte elmotorer. Multimatic har i forvejen forbindelse med Porsche, så det er nok her fra, at elmotorerne til den nye bil kommer. Omvendt står Porsche selv forudviklingen af gearkasse og aerodynamik.
Sidstnævnte er partner til Porsche, men virksomheden designer stadig sit eget transmissions- og aerodynamiske sæt.
Porsche går i gang med de første test allerede om et par dage – nemlig i begyndelsen af januar 2022. Men det er først i 2023, at man igen stiller til start i det franske 24-timers-løb.
Kevin Magnussen bliver en af dem, der skal bide skeer med Porsche i hypercar-klassen. Her har Peugeot nemlig givet danskeren et sæde i deres 9X8. Magnussen skal dog allerede køre Le Mans for Peugeot fra næste år.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se billederne af den endnu meget camouflerede Porsche