Du kunne kun købe en af de i alt 40 FXX K Evo-biler, hvis du var og er en af Ferraris mest værdsatte kunder. Forestil dig så lige denne mekaniker regning!
Det bliver næppe lige så dyrt, som det var at købe selve bilen, da denne FXX K Evo var ny. Men.. det er ikke meget galt. Denne sølvgrå superitaliener er nemlig godt smadret efter mødet med noget barriere på racerbanen Mugello i netop Italien.
Historien går endda, at det skete under Ferrari Challenge Finali Mondiali-løbet, som Ferrari hvert år afholder for sine mest skattede kunder. Heldigvis kom ingen personer til skade.
Men bilen? Ja, den er nok ikke helt billig at få ud på baneasfalten ingen. Det er nemlig sådan, at Ferrari opbevarer Evo-bilerne for kunderne. For faktisk må de – altså kunderne – slet ikke køre i deres biler på andet end baner.
Kan køres 9 gange om året
Hver FXX-K-ejer er med i Ferraris uber ekslusive Corse Clienti-program, og det betyder blandt andet, at fabrikken i Maranello hvert inviterer til 8-9 trackdays, hvor ejerne kan skyde deres biler af.
Tænk sig at eje en bil, der kun kan bruges 9 gange om året og så ovenikøbet smadret skidtet. Det må gøre lidt ondt. Om ikke på finanserne så da i hvert fald på selvforståelsen.
Når en FXX-K Evo kan køre, lyder dens brutale 6,5-liters V12-motor i øvrigt sådan her: