Cosworth kan både gør det meget stort og MEGET småt. I de sene 90’ere eksperimenterede englænderen med en 1-cylindrede sag.
Det lyder ikke af meget, hvilket det da heller ikke er. I hvert fald ikke på papiret. Alligevel er Cosworths 1-cylindrede, 300 kubik ‘store’ motor noget helt særligt.
LÆS OGSÅ: Ældre ægtepar bragede BMW ind i have og flygtede
Ikke bare tog den 20.000 omdrejninger (Cosworth indrømmede senere, at motoren ikke lyder specielt godt. I hvert fald ikke under fuld belastning) Motoren byggede englænderne på mellem 1998 og 1999, og der var faktisk en mening med galskaben.
Motoren – lille som den var og er – var nemlig basisudgaven af de senere Formel 1-motorer med 10 cylindre, som englænderne leverede til Jaguar-holdet i de tidlige 00’ere. Selve konstruktionen var i brug til og med 2005-sæsonen hos Red Null-holdet (som overtog resterne af Jaguar, red.).
Herefter betød en regelændring i motorsportens kongeklasse nemlig, at Formel-bilerne skar to cylindre af. Hvorfor byggede Cosworth så den mikroskopiske motor? Fordi det var billigere end at bygge en V10’er – helt enkelt.