Ja, den nuværende BMW M5 CS er den meste potente bil, BMW nogensinde har sendt på gaden – men… Det kan altid blive vildere.
Det er ikke ligefrem første gang, G-Power bygger en i forvejen hurtig BMW om, så den bliver et monster. Her har den tyske tuner gjort det med, det hurtigste BMW selv har at byde på – nemlig M5 CS.
Den almindelige M5 CS er da også et godt udgangspunkt, da den twinturbo-ladet 4,4-liters V8 yder 636 hk og 750 Nm, der sendes ud i et firehjulstræk via en ottetrins automat-gearkasse. Men selvom det lyder imponerende, skal der nok være nogen, som synes, det er lige lidt nok..
Vi begynder med 700 hk
Basis-pakken af tuning, hvis man da kan kalde noget fra G-Power det – lystrer navnet GP-700. Og det betyder, at en software-optimering bringer ydelsen i M5 CS op på 700 hestekræfter og 800 Nm. Er det ikke helt nok findes GP-740, der – som navnet antyder – er klar med 740 hestekræfter og 900 newtonmeter.
Men det kan blive vildere endnu.
Moment som en Veyron
Nu begynder vi sådan for alvor at skille fårene fra buggene. For med GP-820-kittet ofrer G-Power ny hardware på bilen. Det resulterer til gengæld i 820 hestekræfter og 1.000 Nm.
Det lyder voldsomt, men tunerne har ment, at det var mere at komme efter. Hvilket der da også er. Først med GP-900-kittet mener G-Power at have løst opgaven. Men så har din M5 CS – som uden dansk afgift i øvrigt koster lige omkring to millioner kroner – også 900 hestekræfter og 1.050 Nm.
Blot 200 newtonmeter færre end den originale Bugatti Veyron har. En bil med det dobbelte antal cylindre og turboer for den sags skyld.
Tuneren har allerede meget M5-guf på programmet. Altså til den pre-faceliftet model. G5M Hurricane RS og G5M Hurricane RR-opgraderingerne fås fortsat. Og de byder på henholdvis 840 og 900 hestekræfter.
Det der med prisen
Når det kommer til prisen, så begynder G-Power-opgraderingerne faktisk som ‘billige’ muligheder for at lokke flere hestekræfter ud af den store V8’er. 2.500 euro svarende til små 19.000 danske kroner køber dig GP-700-kittet.
Men vi skal op over 24.000 euro – 178.000 danske kroner – hvis du skal have hele pakken med. Langt over. Det kan du se ved at kigge på RR-opgraderingen til den pre-facliftede M5’er.
Sådan en omgang løber nemlig op i 119.000 euro svarende til 884.000 danske kroner, hvis tuneren skal gå amok i opgraderinger. Og så skal du selvfølgelig først selv komme med bilen.
En ‘almindelig’ BMW M5 koster fra 2,1 millioner kr., når afgiften er betalt.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af den G-Power-tunet M5 CS