Mercedes vil bygge en ny elbil på baggrund af konceptet EQXX, og den skal kunne køre 1.000 kilometer på én opladning. Det må bare ikke gå udover designet.
Designholdet har også noget at sige hos Mercedes. I hvert fald når det kommer til den bil, som mærket vil sende på gaden på baggrund af EQXX-konceptet, som man viste frem sidste år.
For bilen må – rent ud sagt – ikke lige lort. Heller ikke selvom den skal være aerodynamisk glat nok til, at der skal være 1.000 kilometer mellem hvert ladestander-besøg.
Det hele kommer ifølge Mercedes’ Teddy Woll an på hjulene. Faktisk er hjulene netop bilen største problem. I hvert fald når det kommer til aerodynamik.
– Hvis vi ikke havde hjulene at bekymre os om, ville alting være meget lettere, siger Woll i en video om EQXX-konceptet, som Mercedes kalder ‘episode 2 – the struggle’.
Een løsning er være en smal bagende med en smal sporvidde. Men det afviser Mercedes’ designere blankt. I hvert fald når det kommer til sporvidden.
– Jeg vil gå med til den smallere bagende, men vi kommer ikke til at gøre sporvidden mindre. Det vil ligne lort. Og vi vil ikke have noget, der ligner lort, lyder det.
Mercedes har da også allerede fundet noget, alle involverede tilsyneladende er tilfredse med. For senere i dag – 3. januar – løfter tyskerne sløret for bilens design.