Kender du den perfektionistiske type, som både skaber beundring… og lidt irritation? Mød Kim og hans ultra clean Opel Vectra.
NB: Davs du! Artiklen, du nu skal til at læse, har vi fået lov at grave frem fra det gamle Vmax/Max Power-arkiv, som Bil Magasinet råder over i dag. Så tak til dem!
Du ved det godt. Den udspartling af bagklappen er ikke 100 procent glat. Så er der lakeringen. Ligesom med din kærestes røv forsøger du at ignorere det. Men ‘appelsinhuden’ fanger alligevel dit øje gang på gang. Og så bliver du overhalet af en type som Kim i sin perfekt ombyggede Opel Vectra…
– Jeg fik omlakeret forkofangeren, inden jeg skulle til Opel-træf i Gelsted. Erling hos Erlings Autolakering syntes, at det var overflødigt. Men den havde altså stenslag, fortæller Kim.
“AAAAAAAAAAAAAARRRGGH,” som flodhesten Dolph ville udtrykke det. Sådan har Erling nok også til tider tænkt i sit værksted.
LÆS OGSÅ: SE BILLEDERNE: Her samledes flere hundrede for at køre gaderæs
– Han har i hvert fald rystet på hovedet af mig nogle gange, når der har været detaljer, som jeg har villet have rettet til, griner Kim.
Som du kan se, er både bilen og stilen clean. Du kan på ingen måde se det hverdagsbrug af bilen, som i sin tid også var Kims udgangspunkt for valg af styling og tuning.
Så selvom der er sideskørter, front- og bagspoiler fra Rieger samt bad boy-motorklap, handler bilen lige så meget om alle de ting, som er fjernet – hvilket er alle håndtag og lister – ja, selv nummerpladeindpresningen på bagklappen er gjort mindre.
Den render speedometret ud
Motorrummet fortsætter den clean stil.
– Der er rent som en operationsstue, og finishen på turbo-monteringen er super. Vestsjællands Auto & Elektro ved, hvad de laver, konstaterer Kim.
For eksempel var der et problem med, at motoren blev varm, efter Garrett T3-turboen var monteret. Men det blev klaret med en Unichip Stand Alone-indsprøjtning og justering af knasterne. Ja, i det hele taget er der ikke tale om metervare. Intercooleren blev listet på plads, uden at der skulle pilles ved forkofangeren, og så er der selvfølgelig også det special-fremstillede udstødningssystem i 2,5’’ og 2’’rør med 400 celles racerkatalysator, Simons-bagpotter i dobbelt afgang. Det eneste ‘standard’, man kan tale om, er, at turbo-kittet er fuldt integreret med Ecotec-motorens originale motorstyring.
Og hvad har det så alt sammen givet? 1,8’erens 115 standard-heste er øget til 180, og nu er der 310 Nm.
– Den løber speedometerets 220 km/t ud, Men hvor hurtigt den klarer 0-100 km/t, ved jeg ikke – den slags skal man være to til at måle, siger Kim beskedent.
Knap så beskeden
Kabinen er knap så beskeden. Der er læder på sider og sæder fra Cama Autolæder, blandingsmåler og ladetryks-måler fra Lunar monteret i A-stolpen, hvide urskiver og blåt diodelys fra dioder.dk. Og AX1-headuniten fra Pioneer leverer lyden til højttalersystemet fra DLS. Og behøver vi at skrive, at altsammen er monteret med millimeters præcision af fagfolk?
– Jeg har selvfølgelig lært meget med tiden, men det meste har jeg fået hjælp til at lave,” siger Kim uden at fortryde én eneste krone. For fire år siden gav han cirka 150.000 kr. for Vectraen, og han anslår, at han som minimum har lagt det samme beløb i bilen siden. En pæn slat penge – især når man tænker på, at det er Kims første tunerbil.
– Det begyndte med en Remusudstødning og et sideskørt, som ikke sad ordentlig fast. Det fiksede Erling, og samtidig rådede han mig til få lavet alle de ting – blandt andet bad boy – som jeg kunne tænke mig, i ét hug i stedet for at gå og sjat-style, husker Kim.
Luftundervogn og endnu en omlakering
Sådan blev det, og når man så samtidig som Kim har tålmodigheden til, at bilen tilbringer lange perioder på værksted, så ender man pludselig med en bil, som er grundigt bygget.
I den nærmeste fremtid er der kun planlagt små projekter for bilen, blandt andet et andet rat og en 10 tommer skærm i loftet til bagsædepassagererne.
– Men på længere sigt pønser jeg på luftundervogn og en omlakering. Stadig med sort basisfarve, men med noget kamæleon i mørkegrøn og lilla,” siger Kim og fortsætter:
– Og så måske nogle flere heste, selvom VAE synes, det er tilpas.
Mange planer, men med Kim ved man, at hvis det bliver til noget, så bliver det gjort 100 procent.