Mads Tjærby er en frustreret mand. Til Jyllands-Posten fortæller han, hvordan vinterkulden æder rækkevidden i hans Ford Mustang Mach-E. En oplevelse han ikke er alene om.
I Danmark koster en ny Ford Mustang Mach-E fra 400.000 kr. Men selvom det er mange penge, så kan man altså ikke regne med, at elbilen holder sin rækkevidde. Mads Tjærby kan i hvert fald ikke.
Til Jyllands-Posten fortæller han, hvordan bilens rækkevidde i november, da det begyndte at blive koldt i vejret, faldt fra 420 kilometer til bare 265 kilometer ved blandet kørsel.
Og den oplevelse står Mads Tjærby ikke alene med. Overalt på nettet kan man ifølge avisen finde beretninger fra elbils-ejere, der er ved at rive håret ud på sig selv, når rækkevidden i deres biler falder i det kolde vejr.
Og det gælder ikke kun Forden. Også den ellers så populære Volkswagen ID.4 er udfordret i koldt vejr. Ved 110 km/t i vintervejr på motorvejen kommer elbilen ikke over 300 kilometer i rækkevidde. Hyundai Ioniq 5 er ikke meget bedre.
‘Det kommer bag på mig’
Den burde kunne klare 350 kilometer på én opladning. Men under samme forhold på motorvejen vil den ikke en meter længere end 260 kilometer.
Mads Tjærby fortyder dog ikke købet af Forden. Men han indrømmer, at den svingende rækkevidden kommer bag på ham.
– Der var 20 grader og sensommer, da vi fik bilen i starten af september, og selv om rækkevidden begyndte at falde i efteråret, så var det overraskende, at den er så følsom over for kulde, siger han til avisen.
Hos FDM råder man de danske bilforhandlere til at sætte kunderne grundigt ind i, hvad de går ind til, når de køber elbil. Lennart Fogh, der er advokat og afdelingschef i FDM’s juridiske rådgivning, mener ikke, at elbilernes faldende rækkevidde er grund til at kritisere bilforhandlerne.