Fri hastighed på Autobahn er en hellig gral for bilfolket. Men friheden er under pres fra Bundesdagen, en Formel 1-stjerne og et tilsyneladende flertal i befolkningen.
Indførelsen af en generelt fartgrænse på Autobahn har været oppe at vende i det tyske Bundestag-parlament i forbindelse med valget i Tyskland 28. september sidste år. Fartgrænsen skal ifølge nogle partier i Bundestag være på 130 km/t på Autobahn.
Det gælder blandt andet de to regeringspartier SPD og Die Grüne, der tilsammen har 45 pct. af sæderne i parlamentet. Det skriver Bil Magasinet.
Den tyske tv-station, ARD, lavede i oktober 2021 en meningsmåling, om hvorvidt der skal fartgrænse på Autobahn. 60 pct. af den tyske befolkning sagde ja og kun 38 pct. var imod en fartgrænse.
Den meningsmåling viser også, at fartgrænse på Autobahn er den mest populære diskussion på klimadagsordenen i Tyskland.
Regeringsforhandlinger satte en stopper for idéen
Regeringspartierne SPD og Die Grüne har dannet en regeringskoalition med det liberale FDP. FDP går modsat de to andre ikke ind for fartgrænse på Autobahn.
Regeringskoalitions forhandlingerne sikrede, at der ikke kommer yderligere fartgrænser på Autobahn i den nuværende regeirngsperiode. Men er det i virkeligheden bare et spørgsmål om tid?
Den tyske firedobbelte Formel 1-verdensmester Sebastian Vettel kalder fartgrænse på Autobahn en “no-brainer”. Både på grund af klimaet men også for sikkerhedens skyld.
I Tyskland omkom der i 2021 det samme antal personer i trafikken som i Danmark, justeret pr. million indbygger. Begge dødstal var historisk lave pga. corona nedlukninger.
Senest har en tjekkisk rigmands jagt på tophastighed i hans Bugatti Chiron sparket liv i debatten igen. Det, modstanderene af den frie hastighed glemmer, er bare, at manden kørte på en så godt som ødet strækning kl. 04.30 om morgnen.
Desuden brød manden ingen love.