Annonce:

Bjørn Lomborg: Stop! Elbilen er IKKE løsningen

Klimaforsker Bjørn Lomborg diskuterer i den britiske avis Daily Mail, om elbiler er svaret på Jordens klimaproblemer.

Annonce:

Det er ikke mange år siden, at dieselbiler væltede ud i gadebilledet. I 00’erne var dieselbilerne anset som fossilbilens fremtid, idet de brugte mindre brændstof for at opnå samme distance som en benzinbil. Det var mirakelkuren!

Det blev gjort billigere og nemmere at købe dieselbiler, men pludselig kom det frem, at de var dødsensfarlige – endda mere end tilsvarende benzinbiler.

Den danske politolog Bjørn Lomborg beskriver i en artikel til det britiske medie Daily Mail, en form for deja vu, som han oplever, når politikere udråber elbiler til den nye mirakelkur.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Hvad politikerne ikke fortæller os, er, at elbiler ikke er svaret for de fleste – af en række praktiske grunde. Heriblandt er prisen, rækkevidden, ladetiden og den ladeinfrastruktur, der skal til for at servicere dem, skriver han.

Elbiler redder ikke verden
Men det er ikke noget nyt. Den højere anskaffelsespris har altid været en udfordring for elbiler både for private og offentlige købere.

Dét, som Lomborg i stedet fremhæver som kerneproblemet ved at fokusere på at udbrede elbilisme, er den effekt, det rent praktisk har på klimaet.


– Ifølge International Energy Agency vil indfrielsen af hver enkelt lands nuværende mål om elbiler spare cirka 235 mio. tons CO2 inden årtiet er omme. Det vil ifølge FN’s klimapanels standardmodel kun sænke verdens gennemsnitstemperatur med 0,0001 celcius, lyder det.

– Så få klimarelaterede fordele gør ikke op for de yderligere faktorer, der følger elbiler, herunder de sociale og miljømæssige omkostninger, materialeudvindingen koster.

Elbiler er dyre for ALLE
Daily Mail er et britisk medie, og artiklen tager således udgangspunkt i den britiske stat. Her har Commons Transport Committee udgivet en rapport, der siger, at det vil koste det, der svarer til 310 mia. kr. at udføre et komplet skifte til elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– I øjeblikket betaler britiske elbilejere hverken brændstofafgift, som tjener staten cirka 28 mia. pund, eller registreringsafgift, som tjener cirka 7 mia. pund. Det er penge, der går til skoler og hospitaler, men også til at holde vejene i stand,” skriver Lomborg.

Han fremhæver også andre lande som Norge og Tyskland, hvor elbiler også koster staten penge og plads.

At få oprettet den nødvendige infrastruktur koster også penge – ifølge Lomborg er visse estimater på godt over 39 billioner kroner, hvis hele verden skal have nem adgang til opladning.

Responsiv Iframe

Der skal også leveres strøm til alle de ladestandere, og den bliver ifølge Lomborg også dyr.

Lomborg: Vi skal fokusere på industrien
Hvad skal vi så stille op, ifølge Bjørn Lomborg? Han mener, at det er mere relevant at kaste blikket mod øvrig industri, landbrug og energiproduktion først – personlig transport udgør ifølge Lomborg kun 7 pct. af al CO2-udledning.

Hans besked er altså klar: Politikere bør fjerne alle de fordele, der fortsat tilfalder elbiler, og i stedet fokusere på andre, mere jordnære løsninger.

Besøg vores annoncør:

Det kunne være hybridbiler, som ifølge International Energy Agency ikke udleder nævneværdigt mere over deres livstid, og som desuden ikke kræver den samme, store omstilling som elbiler. Lomborg ser også en pointe i hydrogen-drift (brint) til visse typer af transport.

Grafik: Bil Magasinet
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også