Tyskerne vil ikke bygge nye, deciderede elbilfabrikker, men regner med at de eksisterende kan bygges om.
Som det ser ud lige nu, vil Mercedes senest i 2030 have bygget mærkets sidste bil med forbrændingsmotor. Og når en hel koncern skal omstille sig, er otte år ikke ret meget at løbe på. Derfor er Mercedes allerede nu begyndt på at bygge sine eksisterende fabrikker om, så de kan stå klar til udelukkende at producere elbiler.
Lige nu er målet dog, at nogle samlebånd i første omgang skal omstilles til elbilsproduktionen. Siden hen skal hele fabrikker gøre det samme. Men den beslutning hører ‘et andet årti til’, som produktionchef Joerg Burzer udtrykker det i et interview med Reuters.
Sidste år solgte Mercedes mere end to millioner biler. Bare 2,3 procent af dem var rene elbiler. Mens 11 procent var hybridbiler. Men allerede i 2025 forventer tyskerne, at halvdelen af det samlede salg udgøres af rene elbiler og hybrider.
Burzer fortæller videre, at Mercedes lige nu flytter batterier fra hovedfabrikken i Sindelfingen til andre fabrikker i Tyskland og Ungarn, hvor elbiler færdigsamles. Men på længere sigt er det meningen, at batteri- og bilproduktion skal rykkes tættere på hinanden.