Annonce:

Delebils-boss: Naivt at tro at alle skal køre elbil

Byboere skal deles om færre biler i stedet for at have hver sin. Det vil gavne både mennesker og byer, lyder det fra Thomas Heltborg fra delebiltjenesten Green Mobility.

Annonce:

Mobilitetsudbyderen Green Mobility driver en flåde af elektriske delebiler på tværs af en række europæiske byer og har derigennem indsigt i de aktuelle trafikforhold på tværs af Europa lige nu. Det skriver Bil Magasinet.

Byer som London og Amsterdam har taget drastiske skridt for at få færre biler, og i Paris arbejder bystyret frem mod et decideret forbud mod privatejede biler i indre by.

Det ligner en trend?

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Ja, de er rimeligt kompromisløse i Paris. I Sverige bliver nye byggerier nu rutinemæssigt opført med langt færre parkeringspladser – til gengæld sørges der for, at der altid står en opladt delebil lige om hjørnet, som du kun betaler for i de minutter, du bruger den. Vi vurderer, at delebiler kan overtage helt op til 33 pct. af den samlede trafik i byer i 2030, siger Thomas Heltborg, adm. direktør for Green Mobility.

Undgå at eje en bil og spar penge
– At så mange millioner mennesker betaler tusindvis af kroner i vægtafgift, forsikring, parkering og brændstof for at komme fra A til Z, er jo egentlig skørt. En gennemsnitlig familie i Danmark bruger over 3.000 kr. om måneden på at eje en bil. For den sum kan du jo køre virkelig mange timer i en eldelebil. Vi ved, at over 40 pct. af vores kunder har afskaffet deres private bil eller har undladt at anskaffe sig en ny for at bruge vores løsning i stedet. Så slipper folk for faste udgifter til parkering, benzin, bilafgifter og forsikringer – og gør samtidig byerne grønnere.

Naivt at skifte til elbiler


Du har ofte offentligt kritiseret den danske politik i forhold til elbiler. Hvad er galt?

– Idéen om at alle nuværende ejere af benzinbiler blot skal skifte den ud med en privatejet elbil er både naiv og forfejlet i forhold til at løse problemer med trængsel og spild af ressourcer. Der findes ikke råmaterialer nok på kloden til, at alle kan få en elbil. Og det er ekstremt dyrt og ressourcekrævende at fremskaffe disse råvarer. En privatejet elektrisk bil står jo også stille 23 timer i døgnet. I København har man lavet en analyse i brokvartererne, som viser, at 25 pct. af alle parkerede biler holder stille i alle ugens syv dage.

LÆS OGSÅ: Mistede overblikket med 50 km/t – 18-årige uden kørekort smadrer delebil

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Løsningen på samfundets problemer er, at færrest muligt biler transporterer flest mulige mennesker igennem bilens levetid. Samtidig er delebiler uden social slagside, hvilket de fleste politiske partier vægter højt. Delebiler er en demokratisering af adgang til biler.

Andre storbyer tænker ladestandere
Hvordan står København i forhold til andre europæiske byer?

– Hvis man ser på Amsterdam, som vi lige har åbnet som vores næste store marked, er der ti gange så mange ladestandere som i København. Flere steder i Europa tænkes delebiler ind i offentlig transport og byplanlægning for at finde en omkostningseffektiv løsning på både mobilitet, byforening, støj og det voksende problem med mangel på parkering.

Responsiv Iframe

Vil være det næste Vestas

Hvad er næste logiske skridt?

– Hvis man som borger mener, at byer skal være både grønnere, og billigere og bedre at bo og arbejde i, så kan man trykke sin lokale byrådspolitiker på maven og sige: Pssst, kommer der snart flere ladestandere? Og flere p-pladser til eldelebiler? I Danmark mangler vi infrastruktur, ambition og mod. Jeg er tidligere professionel håndboldspiller og finder det paradoksalt, at vi som dansk grøn virksomhed med en førerposition på det internationale marked ikke får mere støtte på hjemmebanen. Som jeg ser det, kan Green Mobility en dag blive det nye Vestas, siger Thomas Heltborg.

Besøg vores annoncør:

Foto: Green Mobility
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også