For 22 år siden købte Samuel sin drømmebil. Bilen, som hans fætter og onkel havde ejet, og som ifølge Samuel er den ultimative “Brian-bil” inden for Opel.
Samuel har med sine egne, benzin-beskidte næver bygget vognen om, så den i hans varetægt har vundet 50 priser og deriblandt førstepræmien til verdens største Opeltræf.
Verdens bedste Opel er i skrivende stund til salg på DBA. Ejeren, 42-årige Samuel Pedersen fra Herning, har nemlig netop sat bilen til salg, og hans garage sladrer kraftigt om, hvilken bil vi her har med at gøre:
Samuels garage gemmer nemlig på alle de 50 priser, som hans Opel Ascona 1,9 har vundet. En af priserne er førstepræmien til verdens største Opeltræf.
Bilen har gennemgået det, der må siges at være en vaskeægte Askepot-fortælling, for da Samuel fandt den for 22 år siden, stod den på en møddingsplads. Træt og efterladt. Samuel købte bilen – eller det der var tilbage af den – for 9.000 kroner.
I dag, 22 år efter, sælger han sin elskede Opel for 207.000 kroner. Og selvom det kan lyde som om, Samuel forsøger at tage røven på dig med den udbudspris, er der en god forklaring. Bilen har nemlig gennemgået den helt store forvandling. Det skriver DBA Guide.
Nu skal du møde en mand, der har det hele i hænderne, og som har benzin i blodet og Opel i hjertet. En mand, der omsider er rede til at gå af med sin showbil af en Opel Ascona.
Smidt på møddingen
– Jeg købte bilen af et lille værksted udenfor Billund, hvor den stod træt og efterladt på en gammel møddingsplads. Jeg har altid tænkt, jeg godt ville eje en Opel Ascona, fordi min fætter og onkel også havde den model, og så var det i mine øjne 90érnes ultimative brugte “Brian-Opel”, fortæller Samuel.
I dag ligner bilen slet ikke sig selv. Og alligevel gør den jo. Den ligner nemlig netop en bil, som lige er trillet ud fra forhandleren, men samtidig er der mange originale detaljer, som Samuel har pillet ved og optimeret på.
– Bilen er blevet skilt fuldstændig ad. Alt har været skilt fra hinanden. Jeg har sænket den, indsat et nyt instrumentbræt, sæderne er blevet ombetrukket, jeg har indsat en ny motor og skrallet alt overflødigt i motorrummet fra, fortæller Samuel.
Når han siger ‘overflødig’, mener han varmeblæseren, batteri og sprinklervæsken. Batteriet er flyttet om i bagagerummet, mens de to andre biltilbehørsdele mangler.
– Det er en bil, der kun egner sig til, at man kører i den om foråret og sommeren, og derfor kan varmeblæseren sagtens undværes. Sprinklervæsken burde du heller ikke få brug for, fortæller Samuel.
Kan det hele selv… næsten
Samuels Opel Ascona har som tidligere nævnt fået sig en ny motor. En 2,4 Opel-motor, som dermed er 500cm3 større end den gamle, originale motor. Hans fravalg af overflødige ting i motorrummet betyder også, at det tager sig rigtig flot ud, og at der efterlades fuld fokus på den skinnende motor. En motor, der endda har lidt bordeauxrød i sig, så den matcher det bordeauxrøde læder i sæderne.
Sædeombetrækningen er en af de eneste ting, Samuels hænder ikke har kunne klare selv. Det samme gælder bilens farve.
– Jeg har fået bilen lakeret. Flere gange faktisk. Første gang synes jeg ikke, det blev gjort ordentligt, fortæller Samuel, der også kan informere om, at bilen er malet i en grå farve fra BMW kaldet ‘a52 spacegrau’.
Men stort set alt andet, har Samuel selv ordnet ved bilen. Han er nemlig ejer af en kæmpe garage, og så hjælper det selvfølgelig på det hele, at Samuel er uddannet – og arbejder – med at reparere store entreprenørmaskiner. Samuel er uddannet klejnsmed, og til dagligt er han entreprenørmaskinmekaniker.
Samuel er så ferm på fingrene, at han endda selv fabrikerer sine egne fælge. Fælgen på Opel Ascona’en er dog ikke hjemmelavet.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre