De har samme motor. Endda samme chauffør. Alligevel mener nogle Formel 1-kørere, at Aston Martin Vantage er for langsom som safety car.
Bernd Maylander er ingen langsom mand. Tværtimod. Den tidligere DTM-kører har ingen problemer med at få det absolut maksimale ud af Formel 1-feltets eneste V8-biler, nemlig safety caren. Dem er der to af – henholdsvis en Mercedes AMG GT Black Series og en Aston Martin Vantage.
Men spørger man F1-kørerne, går det ikke hurtigt nok. I hvert fald ikke i Aston Martin’en. I hvert fald forlød det, at feltet havde svært ved at holde varme i dækkene under safety car-perioderne. Det siger både Redbulls Max Verstappen, som endte med at udgå, dog ikke på grund af safety caren, og Ferraris Charles Leclerc.
Der er nok ikke mere i den
Løbets vinder var bestemt ikke begejstret for at ligge bag den “langsomme” sportsvogn. Den kan ifølge den 24-årige monegasker gav ham lyst til at klage over farten.
– Men da jeg så, at safety caren nærmest gled ind i svingene, blev jeg klar over, at der nok ikke var mere at komme efter i bilen, sagde han efter racet.
Rivalen, Mercedes-kører George Russell, er har heller ikke meget til overs for den tilsyneladende langsommere Aston Martin. Ikke at forveksle med selve F1-holdet som dog også kæmper en brag kamp som feltets absolutte bundprop.
– For at være helt ærlig, så har vi ingen problemer med at ligge bag ved Mercedes-AMG’en (Black Series, red.). Helt seriøst så er Mercedes-AMG’en omkring 5 sekunder hurtigere pr. omgang. Og det er pænt meget, kommer det fra den nye Mercedes F1-kører.