Fremtiden for Mercedes er online og mere direkte salg til kunderne.
Mercedes har fået ny strategi. Det er slut med de ‘billigste’ modeller, og så kommer det til at gøre ondt på nogle i den tyske fødekæde. Nemlig forhandlerene. Mærkets nye strategi betyder, at man på et globalt vil skære antallet af forhandlere ned med 10 procent inden 2025. Alene på hjemmemarkedet i Tyskland skal 20 procent af de nuværende forhandlernetværk skæres væk. Og det senest i 2028.
Modelmæssigt betyder ændringerne, at stjernemærket fremover vil lægge 75 procent af alle sine ressourcer i modeller fra C-Klassen og op efter. På den måde vil Mercedes kunne få større del i profitten pr. bil.
Nå, men tilbage til forhandlerne. Dem vil Mercedes nemlig helst været foruden. I hvert fald mere end det lige nu er tilfældet. I stedet skal salget af nye Mercedes-modeller i større omfang foregå online.
Rigere og yngre Mercedes-ejere
Automotive News Europe citerer mærkets vicemarketings-direktør, Bettina Fetzer, for at sige, at Mercedes skal skære ned på ‘antallet af store forhandlere på markeder, hvor man allerede er etableret’.
Faktisk tror Mercedes så meget på, at bilsalget rykker fra de fysiske forhandlerne og ud på nettet, at én ud af fire Mercedes-modeller allerede i 2025 købes på nettet.
– Vores kunder bliver rigere, yngre og mere digitale, fortæller Bettina Fetzer.
Derfor er Mercedes overbevist om, at kunderne er villige til at købe deres nye biler direkte af fabrikken. Og det i højere grad end nogen i fremtiden vil besøge mærkets 6.500 forhandlere.