Annonce:

KLUMME: Politiet tilbageholder biler på mistanke – “Det ligner en hetz”

Politiet bruger nu en lov fra 2020, som skal kontrollere lastbilers forureningsbegrænsende udstyr, til at jagte personbiler og deres ejere. Det har skabt vrede i bilmiljøet.

Annonce:

En lov rettet mod forureningen fra tunge køretøjer bliver nu brugt i det danske tuning/stylingmiljø, hvor politiet tilbageholder biler, hvis betjenten synes, bilen ser ud som om den er tunet og dermed forurener for meget.

Bilen bliver derefter sendt til et autoriseret bilværksted, som har reparationsret over bilen, før bilisten kan få den udleveret igen. (Lige på det punkt har politiet siden fået tæsk – læs mere her)

I 2019 vedtog Folketinget en lov, der havde til formål at stoppe primært udenlandsk registrerede lastbiler med manipulerede forureningsbekæmpende systemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Manipulationen med lastbilernes dieselmotoren har til formål at spare penge for vognmanden, blandt andet ved at lastbilen bruger mindre eller ingen Adblue. Det skriver Bil Magasinet.

LÆS OGSÅ: Ukendt regel giver mange bilister bøder – men kommune nægter at gøre opmærksom på det

Men da udenlandske lastbiler ikke ligger under for dansk lovgivning, kunne politiet ikke sende lastbilerne til syn, sådan som politiet hidtil har gjort, hvis de har fået mistanke om ulovligheder på et stoppet køretøjet.


Fra lastbiler til danske personbiler
I stedet giver den nye lov, der trådte i kraft 1. januar 2020, mulighed for at lastbilen omgående transporteres eller køres til et autoriseret værksted, som skal sikre og garantere, at lastbilens miljøudstyr fungerer efter hensigten, inden den udleveres igen.

Men selv om loven var rettet mod udenlandske lastbiler, gælder den også for danske. Faktisk skelner loven ikke mellem biler og lastbiler, men omtaler blot køretøjer, og efter at loven har virket succesfuldt over for udenlandsk registrerede lastbiler, har flere politikredse tilsyneladende især i Midtjylland rettet sin interesse mod personbiler.

Dette har især ramt danske tuning/styling miljø. I 2022 er i hvert fald mere end 100 biler blevet stoppet under mistanke for, at bilens motor er blevet chiptunet eller manipuleret, så den forurener mere end den må.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det ligner en hetz
Ved standsningen får bilisten udleveret et formularlignende papir, der har haft forskellige formuleringer. Fælles for dem er, at bilisten får valget mellem, at bilen transporteres til et autoriseret værksted, som skal kontrollere og udbedre køretøjet for ejers regning, så det lever op til oprindelig stand, eller bilisten kan skrive under på, at politiet må skrotte bilen.

Det nævnes i skrivelsen, at bilisten har ret til at få sagen prøvet ved en dommer inden for 24 timer. Men det pointeres samtidig i flere af sedlerne, at det ikke betyder, at retten skal afgøre beslaglæggelsen inden for 24 timer.

Den fremgangsmådes har tuning/stylingmiljøet taget fortrydeligt op.

Responsiv Iframe

– Der er ingen argumenter for kørsel i ulovlige biler, uanset hvilke ulovlige tekniske modifikationer, der er tale om, men det giver ingen mening, at autoriserede værksteder skal have retten til at kontrollere og fakturere for dette, når vi i Danmark har et fremragende syns-system, som gør præcis det. Det ligner en hetz mod en bestemt befolkningsgruppe, siger Niels Becker, der medvært på Youtube-mediet High on cars.

Politiet: Vi følger bare loven
Politikommissær Jørgen Christensen, der er leder af Færdselsafdelingen ved Midt- og Vestjyllands Politi, som i år har haft 17 af disse sager, mener ikke, at der er tale om en hetz. Han påpeger, at fremgangsmåden er beskrevet i lovgrundlaget og tilføjer:

Besøg vores annoncør:

– Vi benytter private aktører, fordi danske synshaller ikke er i stand til at kontrollere bilers udledning af luftforurenende NOx-partikler”

Politiets fremfærd henviser til færdselslovens paragraf 67 styk 4, der omtaler bilens støj og emission, altså hvor meget bilen larmer og forurener. Hidtil har politiets aktiviteter udelukkende ramt bilejere og brugere, der er under 30 år, viser en undersøgelse af lavet af High on cars.

Færre kører til træf
Men mange jyder er tilsyneladende blevet bange for politiets fremfærd, hvilket ses på en faldende interesse for biltræf, ikke bare i både tuning/stylingmiljøet men også i youngtimer/klassikermiljøet.

Blandt andet har det traditionsrige, ugentlige klassikertræf ved Kalø Vig haft synligt færre deltagere i foråret.

Men klassiker- og youngtimermiljøet behøver ikke umiddelbart at frygte politiets fremgangsmåde. Emissionkontrollen gælder nemlig kun biler fra efter katalysatoren/partikelfilter blev indført. Det vil i praksis sige fra 1990 og frem, og politiets ret til at tilbageholde biler gælder kun i forhold til emissioner.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også