Endnu en dansk by har meldt sig koret, der vil genere dieselbilerne ud af byen. I Odense kommer det til at gรฅ udover de รฆldste dieseldrevne personbiler.
Det gรฆlder allerede for varevogne og busser. Men nu vil Odense kunne forvise de รฆldste dieseldrevne personbiler fra byen. Onsdag i denne uge vedtog politikerne i byens By- og Kulturudvalg, at dieselbiler skal vรฆre udstyret med et partikelfilter for at mรฅtte fรฆrdes i byens miljรธzone. Kravet gรฆlder alle dieselbiler indregisteret fรธr 2011, og reglen er vedtaget med opbakning fra begge politiske sider.
Et partikelfilter kan nemt koste 10.000 kr. at eftermontere. Men det er tilsyneladende ikke noget som vรฆkker stรธrre bekymring hos politikerne i landets tredjestรธrste by. Af de 85.000 personbiler, der kรธrer rundt i Odense, vil den nye regel betyde, at 1.800 bilejere skal investere i et partikelfilter.
Over for Fyens Stiftstidende anerkender By- og kulturrรฅdmand Sรธren Windell (K), at det er en stor regning. Men han siger samtidig, at han helst sรฅ bilerne skrottet.
โ Jeg synes, de skal helt vรฆk, siger han til avisen.
At nogen bilister sรฅ mรฅske kommer til at betale i sรฆrdeles dyre domme for den nye regel, betyder tilsyneladende knap sรฅ meget.
โ Vi kan ikke fรฅ alt, hvad vi vil, og lavindkomstgrupper kan fรฅ tilskud op til 2.000 kroner til et partikelfilter.
Byrรฅdspolitikerne i Odense er dog ikke fรฆrdige med at genere bilisterne af den grund. For ligesom i Kรธbenhavn, vil politkerne i det fynske have hastigheden ned. Det mener man bรฅde pรฅ den ene og den anden side af byrรฅdet, skriver avisen.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk