Efter to års tvungen pandemipause var Danmarks Hurtigste Bil, DHB, tilbage i gear på Padborg Park.
Foto: M. Ovesen Photography og FotoFyn.
Lad os sige det meget kort: I weekenden var der mere gummi end ilt i luften over Padborg Park. Også selvom Syd- og Sønderjyllands Politi allerede torsdag tog opstilling ude foran porten til banen.
Klippede plader, bøder for wunderbaums i bakspejl og beslaglagte biler skruede dog ikke ned for hastigheden på selve Padborg Park. Både driftere og dem på 201-meteren havde kun én indstilling: de ville fremad i det fine solskinsvejr! Vejret var der nok ikke så mange der for alvor skænkede en tanke i øvrigt.
For tanket med E85 og højoktans-benzin farvede bilerne på banen – og på brænderpladsen – himlen over Padborg Park mere grå end lyseblå. I det hele taget var der en stemningen af, at motorerne fik ekstra mange omdrejninger efter to års tvungen pandemipause. I hvert skulle asmatikere – og andre som har deres luger og luftveje kær – ikke stå for tæt på hegnet, da der lørdag aften ved 22-tiden var fest på brænderpladsen.
Hverken prodrifterne eller de mere ‘hjemmelavede’ brænderbiler holdt sig fra en kombination af speeder og bremse i skøneste forening. Gik man fra brænderpladsen uden gummirester på tøjet – og i øjenene – må man have kigget alle andre steder end ud på banen.
Køremæssigt var der biler på både 201 meter og driftbanen helt til kl.18 lørdag. Søndag løb Kolstrup Tuning med titlen som “indehaver” af Danmarks Hurtigste Bil. Endelig som de selv skriver. Med lidt lattergas-hjælp kørte ingen hurtigere end deres meget orange Ford Popular. Faktisk blev det også til en sejr i diesel-klassen, hvor ingen kunne hamle op med en hidsig Audi SQ5.
Boosteds eget drift-missil af en C63 AMG gjorde også god figur på banen. Chefredaktør Martin ‘Pyra’ havde de 749 hestekræfter med fremme helt til det sidste, hvor der blev kørt meget tæt med Kasper Kristensens E46 i finalen. Efter en fed battle tog vi andenpladsen.