Du kan ikke få en fabriksny C-Klasse med V8-motor længere. Men så er det godt, at AMG nåede at bygge rigeligt af den sidste udgave. Nu sender Perfommaster en C63-hyldest på gaden.
Egentlig er samlebåndet slukket. Du kan ikke få en Mercedes C63 AMG mere. I hvert fald ikke hvis den skal være fabriksny og med V8-motor. Den næste har bare fire cylindre. Og selvom den har hestekræfter som aldrig før, lyder den mere som en elbil, end det forbrændingsmonster, den – måske – bliver.
Når det så er sagt, producerede Mercedes heldigvis rigeligt af W205’eren. Den sidste C-Klasse med V8-motor. Så den har Performmaster brugt som udgangspunktet til noget af en afskedsfest.
Den håndbyggede fire-liters V8’er har fra fabrikken i Affalterbach 510 hestekræfter. Ikke nogen langsom slæde. Slet ikke. Performmasters ‘Final Edition’ er bare endnu vildere. Helt præcist 102 hestekræfter og 140 Nm vildere.
De ekstra hestekræfter barberer 0,3 sekunder af sprinten fra 0-100 km/t, og Mercedes taber ikke pusten, før speedometeret viser 310 km/t. Og det skal vi glæde os over. For selvom Mercedes ikke har sat dato på, præcist hvornår de lader AMG bygge den sidste V8-motor, er de otte-cylindrede dage allerede talte. Senest i 2030 vil Mercedes nemlig bygge sin sidste bil med forbrændingsmotor. Herfra skal alt med stjerne køre på strøm.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen