Mazda har lagt en ny dieselmotor i CX-60. Den 3,3-liters rækkesekser kommer til Danmark med op til 254 hestekræfter.
Er dieselmotoren død? Næ, ikke hvis du spørger hos Mazda. I hvert fald tager den danske importør nu mærkets nye 3,3-liters diesel-rækkesekser til landet. Den har en salgvolumen på 3.300 kubik og ligger i SUV’en CX60.
Mazda har valgt en relativt stort slagvolumen og flere cylindre end normalt til sin nye dieselmotor. Det skal sammenholdes med en ny og avanceret måde at forbrænde dieslen på.Det optimerer motorens effektivitet, udslip og brændstoføkonomi, skriver importøren i en pressemeddelse.
Mazda CX-60 e-Skyactiv-D vil i Danmark blive tilbudt i to forskellige varianter med henholdsvis 200 hk og baghjulstræk og 254 hk og firehjulstræk. Firehjulstrækket er af typen, der normalt trækker på baghjulene og ved mindste tilløb til hjulspin sender op til 50% af kræfterne til forhjulene.
Det maksimale drejningsmoment ligger på henholdsvis 450 Nm for motoren med 200 hk og 550 Nm for motoren med 254 hk. Det høje drejningsmoment er med til at sikre, at CX-60 også med dieselmotor må trække hele 2.500 kilo.
Trods motorens største bør der stadig være langt mellem tankstationerne. I hvert fald på papiret. Officelt går den nye CX-60 20,4 km/l, og Co2-udslippet er nede på 127 gram.