Polestar har ikke ligefrem mange biler på programmet. Faktisk har de kun én. Til gengæld finder du ikke en linje på bilen, som ikke skal være der, siger chefen.
Bildesign anno 2022 er noget af arrogant noget. Og så er det faktisk også en fornærmelse mod kunderne. Altså hvis du spørger Polestars direktør, Thomas Ingenlath. For lige med undtagelse af Polestar – og få andre – er bilerne, som er på markedet i dag, alt for meget ‘se mig, se mig!’, siger direktøren i et interview med vores kolleger hos Top Gear.
Faktisk står det så slemt til med bildesign i dag, mener Ingenlath, at det er at fornærme kunderne. En form for overfald på sanserne hos dem som skal købe bilerne.
Thomas Ingenlath mener, at mange bilproducenter vil have godt af at sætte designfolkene til at tegne lidt mere minimalistiske biler. Det hele er dog ikke et stort møgfald fra de svenske-kineseres side.
Andre kan også
Polestar-chefen har blandt andet ikke bleg for at rose Land Rover for den nye Defender. Også den nye aftapning af Range Rover er vellykket, mener han. Det samme kan de finde ud af hos Renault og Lucid Motors.
LÆS OGSÅ: Er du blevet blitzet? Så længe kan bøden være undervejs
Men design er ikke det eneste, Ingenlath har meninger om. Altså uden for Polestar. Han mener nemlig også, at europæere og amerikanere går mere op i, hvordan en bil kører, end eksempelvis asiater gør. Og det kan der være noget om. Det er almindelig kendt, at eksempelvis kineserne køber biler med lang akselafstand, fordi der i det kæmpe land er prestige i at lade sig fragte rundt. Her betyder det altså mindre at sidde bag rattet.
Selv er Thomas Ingenlath manden bag design som Polestar 1 og 2. Ligesom han har tegnet for Skoda i årene mellem 2000 og 2006 – blandt andet Superb, Yeti og Roomster. Det var også den i dag 58-årige tysker, som i 2014 slog stregerne til den anden generation af Volvo XC90.