Arbejdet med prototypen nåede så langt, at den kan køre ved egen kraft. Men så skrottede Volkswagen projektet.
Volkswagen har fået mange gode idéer. Og mindst lige så mange dårlige. En af de sidstnævnte er den store flyder, Phaeton. Bilen er udtænkt af VW’s tidligere direktør, den i dag afdøde Ferdinand Piëch.
Volkswagen havde gang i de helt store armbevægelser, da de præsenterede prototypen på Frankfurt Motor Show i 1999. Men da bilen gik i produktion tre år senere, var det mere end svært at finde købere til den store tysker. Det kunne hverken en 10-cylindrede dieselmotor eller en 12-cylindrede benziner lave om på.
De sløje salgstal betød i sidste ende, at modellen aldrig fik andet end nogle facelift. Men en ny model var faktisk ret tæt på at ramme vejene. Det afslører fabrikken fra Wolfsburg i forbindelse med modellens 20-års jubilæum.
Den ene prototype, som VW nåede at fremstille, kan faktisk køre. Men det blev ikke til mere end det. Og hvis du synes, bilen fra visse vinkler ligner en Skoda Superb, er du ikke helt forkert på den. Bilen er nemlig tegnet af den samme mand, Jozef Kabaň, som slog stregerne til den tredje generation af Superb i 2015.
Bilen nåede bare aldrig ud på vejene. Køberne vil nemlig hellere ses i en Audi A8. Der findes godt nok en Phaeton i dag. Men den kører kun rundt i Kina og er omdøbt til Phideon.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen