Polestars første masseproducerede bil er sjovt nok hverken en elbil eller lavet i ret stort antal. Nu den måske mest sjældne udgave til salg. En af dem.
Hvad er Polestar ikke i dag? Hvis du svarede ‘et mærke der bygger benzinbiler’, har du helt ret. Men sådan var det engang. En meget kort gang ganske vist.
Men Polestar 1 findes altså. En kinesisk coupé med to meget lange døre og en to-liters benzinmotor ude mellem forhjulene. Benzinmotoren og den øvrige teknik havde Polestar i øvrigt lånt fra Volvo. Til motoren havde mærket koblet to elektriske motorer, hvilket gav en ydelse på 608 hestekræfter.
På de tre år, Polestar 1 var i produktion. nåede det svenske-kinesiske mærke at samle 1.500 biler. De sidste 25 af dem fik tilnavnet Special Edition, og det er en af de biler der nu søger ny ejer.
Alle biler blev lakeret i en mat guldfarve og leveret på 21″ fælge. Interiøret er syet med nappalæder, og selerne? Ja, de er selvfølgelig også guldfarvede. Det samme er syningerne i kabinen i øvrigt.
En af de sidste 25
Teknisk set er de sidste 25 biler identisk med resten af flokken. Lige bortset fra at den samlede ydelse er hævet til 619 hestekræfter. Momentet på 1.000 Nm er der ikke lavet om på. Det skal også stadig gennem en otte-trins automatgearkasse og fordeles ud til et firehjulstræk.
Bilen er til salg på Bring A Trailer, hvor der stadig er to dage tilbage at byde i. Bilen, som blev produceret sidste år, har kun kørt 199 kilometer. Og det er tilsyneladende noget, folk gerne vil betale for.
På tidspunktet for denne artikels publicering er der budt 3 gange. Det højeste lyder på 72.500 dollars svarende til 538.000 danske kroner. Da Polestar selv solgte bilen, lød prisen på 156.000 dollars. Så der er et stykke vej endnu.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen