Den faceliftede T-Roc bliver først model med den reviderede 1,5-liters benzinmotor.
Volkswagen vil i 2035 ikke sælge flere fossilbiler i Europa. Men helt død er forbrændingsmotoren ikke. I hvert fald ikke endnu. Senest har mærket løftet sløret for den næste generation af 1,5-liters TSI-motoren. Den der internt er kendt som EA211-serien.
Den svageste udgave har stadig 150 hestekræfterne. Derimod er det for at være bedre venner med miljøet (og EU’s emissionskrav, red.), at Volkswagen har lavet om på den lille benziner.
Både partikelfilteret og katalysatoren er nu slået sammen til én enhed. Ligesom den er rykket tættere på selve motoren. Det, siger VW, sikrer en renere forbrænding og et bedre brændstofforbrug.
Desuden er den 1,5-liters benziner blevet programmeret til i lang flere situationer bare at gå på to cylindre. Igen for at spare på benzinen. Hvor sparsommelig den lille benziner er, vil Volkswagen dog ikke ud med endnu. Men den nuværende T-Roc klarer op til 16,4 km/l.
Efter T-Roc lægger VW-gruppen også motoren i den nye VW Passat og Skoda Superb, når de bliver faceliftet næste år. Den udgave med flest muskler forventes, at blive en hybridudgave med 272 hestekræfter.