Vi vidste det egentlig godt, men nu bekræfter BMW, at fabrikken stiller til start ved verdens hårdeste 24-timers løb.
Køn er den ikke. Men det æstetiske har også mindre at sige. Bare den er hurtig og genial rundt i sving, så er folkene hos BMW Motorsport nok glade. Hvor hurtig den er – i hvert fald i Le Mans-sammenhæng, får vi dog ikke svar på lige foreløbig.
Faktisk må vi vente indtil 2024. Men til den tid skal BMW-folkene også bide skeer med Ferrari, Peugeot, Cadillac, Porsche, Lamborghini og Alpine plus de private teams Glickenhaus og ByKolles.
BMW har, som vi tidligere har beskrevet her på Boosted.dk, valgt at gå V8-vejen med den nye racer. Motoren er en videreudvikling af den V8’er som BMW stillede til start med i DTM i 2018. Dengang havde den ingen turboer – nu har den to… og 640 hestekræfter.
BMW vil endnu ikke sige meget mere om motoren, men de lover, at den tager hele 8.200 omdrejninger, når det hurtigst. Tyskerne har da også meget at leve op til. Faktisk skal vi helt tilbage til 1999 for at finde en vindende BMW. I hvert fald på Le Mans. Dengang havde bilen, V12 LMR, en 5,9-liters suge-V12’er, seks sekventielle gear og 600 hestekræfter.
Nok til at bilen dengang for 23 år siden ramte 342 km/t på den berømte og lige så berygtede Mulsanne-langside.