Toyotas elbil med det besynderlige navn bZ4X har langt fra fået den bedste start på tilværelsen. Nu vil i hvert fald den amerikanske importør købe bilerne tilbage.
Ifølge Toyota Danmarks hjemmeside kommer de første udgaver af elbilen bZ4X til landet i denne uge. Altså uge 31. Men det kan være, at man venter lidt endnu. For hjemme i Japan har man nemlig fundet ud af, at hjulene på modellen kan falde af.
I USA, hvor eksemplarer af modellen allerede er ude på vejene, har importøren derfor taget et drastisk men rimeligt skridt. De kunder, der måtte ønske det, kan returnere deres biler til Toyota. Så vil de få pengene igen. Det fremgår af et brev, som Toyota på baggrund af problemerne med bZ4X har sendt ud til ejerne, og som Insideevs refererer.
Wow. Just wow… pic.twitter.com/HEyQ7ftBNb
— David Conner (@OutofSpecDave) August 1, 2022
Heldigvis for Toyota blev problemet opdaget forholdsvis tidligt. Mærket nåede således kun at levere 2.700 biler til kunder i hele verden, før man blev klar over problemet med hjulene. Ifølge Toyota selv er omkring 10 procent af bilerne i stand, hvor hjulene kan falde af under en hård opbremsning.
Flere plastre på såret
Det ændrer dog ikke på, at Toyota nu tilbyder at købe samtlige bZ4X – i hvert fald i USA – tilbage fra kunderne. Toyota har endnu ikke fundet en løsning på problemet, og de kunder, som ikke ønsker at aflevere deres biler tilbage til forhandleren, opforderes til at lade bilen stå.
Altså indtil Toyota har løst problemet. Som en slags plaster på såret tilbyder Toyota de ejere, som vil beholde deres bZ4X, flere kompensationer. Toyota vil både afhente og opbevare bZ4X-modeller, indtil en løsning er fundet. Og så vil mærket faktisk også betale for en lejebil i den tid, bilen er på værksted.
Samtidig forlænger mærket garantien på bilen, så det passer med tiden, det tager at finde en løsning på bZ4X-problemet. Ejerne kan også vælge at opladninger er på Toyotas regning frem til 31. december 2024.
Søstermodellen fra Subaru, den hedder Solterra, er ramt af det samme problem.