AMG One er det tætteste, vi kommer en nuværende Formel 1-bil med nummerplader. Mercedes skal bygge samtlige biler i hånden.
Der skal bare bygges 275 biler. Alle koster de fra 2,7 millioner euro eller 20 millioner danske kroner. Selvfølgelig uden afgifter.
Men det at samle hyperbilen AMG One er bestemt ikke noget, Mercedes får overstået på én dags arbejde. Nu, hvor produktionen endelig er begyndt, har mærket delt nogle billeder fra fabrikken i England, hvor bilen samles. Altså i hånden.
Ikke noget med samlebånd og et hav af robotarme her. Desuden skal hver bil gennemgå hele 16 kontroller, før den overhovedet må forlade fabrikken. Før det ligger en masse øvrige test af komponenter som skal samles hver for sig. Altså før de igen skal testes i samlet tilstand i selve bilen.
Hvad angår motoren – den 1,6-liters V6’er med biturbo – gennemgår den nogenlunde samme testprocedure som motorerne til Formel 1-bilerne. En af Mercedes’ test går ud på at udsætte hver og en AMG One for monsunregn. Eller i hvert fald for forhold som ligner.
På den måde sikrer ingeniørerne sig at hver eneste samling holder bilen tæt. Hver eneste bil skal også køre flere omgang på en testbane, før ejeren kommer i nærheden. Og det er faktisk kun, hvis bilen lever op til og kan klare alle disse prøvelser, at den sendes videre til AMG i Affalterbach. Her gennemgår hver bil de allersidste finjustering.