Annonce:

Den sidste Skyline GT-R skulle ha’ haft V6-motor

Faktisk blev planen kun droppet, fordi der ikke var plads mellem forhjulene til Nissans ellers helt nye V6-motor.

Annonce:

Skylines modelhistorie er uløseligt forbundet med rækkeseks-motoren. Men meget kunne være endt anderledes, hvis det var gået, som Nissan havde planer om, da den sidste GT-R med Skyline-tilnavnet kom på gaden i 1999.

Den skulle nemlig have haft en V6-motor. Faktisk den som Nissan bare et par år senere fik klemt ned mellem forhjulene på sportscoupéen 350Z. At det ikke blev sådan med R34’eren er og var der én altoverskyggende grund til – der var simpelthen hverken plads eller penge nok til at modificere V6’eren, så det ville passe ned i R34-karosseriet.

I hvert fald ikke sådan som Nissan vil have lagt motoren – nemlig bag forakslerne. Det ville, var det lykkedes, have skabt en centermoriseret bil.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Byggede en prototype – og den findes stadig!
Men Nissan nåede at bygge mindst én prototype med V6-motor, før planerne blev ændret, og man holdt sig til den gammelkendte opskrift med RB-rækkesekser. Prototypen havde foruden den 3,5-liters V6-motor også andre hjul, sæderne fra en Silvia S15, ingen diffuser eller emblemer. Der stod hverken Nissan, Skyline eller GT-R på bilen.

Det er først ting, der er kommet til senere. For bilen findes stadig. Den er i dag en del af udstillingen hos Prince and Skyline Museum i Okaya, Japan. Ifølge flere beskrivelser på Google, Trip Advisor og andre er stedet en sand perle og klart et besøg hver.

Der er plads til en V6-motor
I dag ved vi, at der er plads til en V6-motor i en R34 GT-R. Arbejdet er blandt andet udført af nogle gale australiere. Ligesom vi ved, at V6-planen lykkedes for Nissan. Men der skulle gå endnu nogle år, mere arbejdet og en pensionering af selve Skyline-navnet, før R35 GT-R kom til.


Men så stod den også på håndbygget 3,8-liters V6’er med dobbelte turboer. En kombination der siden introduktionen i 2007 kun er blevet vildere og vildere. GT-R har i dag op mod 720 hestekræfter fra fabrikken. Aftermarket-tryllerierne med den samme motor er en helt anden snak.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også