I hvert fald er det meget mere sikkert at benytte sig af knapper, når bilens forskellige funktioner skal bruges.
Skærmene i moderne biler bliver kun større. Bilproducenternes designere og ingeniører foretrækker klar at sløjfe så mange knapper som overhovedet muligt for til gengæld at samle funktionerne ét sted. Nemlig i bilernes infotainment.
Men det er en både dårlig og farlige trend, slår en ny svensk undersøgelse – som det svenske bilmagasin Vi Bilägare har foretaget – nu fast. Fysiske knapper er både nemmere og bedre at betjene på farten.
LÆS OGSÅ: Blev kaldt ‘socialdemokratisk affald’ for at aflyse biltræf: “Det har jeg IKKE gjort”
Alligevel fortsætter bilproducenterne med at proppe bilerne med skærme – bl.a. fordi det er billigere at samle alle funktioner frem for at sprede dem ud over flere knapper i kabinen. Men det er en dårlig idé. I hvert fald når det kommer til sikkerhed.
Fire simple opgaver er svært med touchskærme
Det er Vi Bilägare kommet frem til, efter at man i en test med 11 nye biler fyldt med skærme bad bilister om at udføre nogle simple opgaver. Samtidig med at de kørte bil med motorvejshastighed på 110 km/t. I testen havde svenskerne også en 17 år gammel Volvo V70 uden touchskærm med for at have et sammenligningsgrundlag.
De simple opgaver gik blandt andet ud på at skifte radiokanal og justere klimaanlæggets temperatur. Og resultatet taler for sig selv, mener svenskerne.
I undersøgelsen fik bilisterne god tid til at lære alle 11 biler at kende. Alligevel er resultaterne ikke imponerende. I den ‘værste’ bil med touchskærm skulle bilisterne bruge tæt på 1.400 meter på at udføre de simple opgaver. Til sammenligning blev de i alt fire opgaver klaret på under 10 sekunder og på 306 meter i den gamle Volvo.
Værst står det til for den kinesiske MG Marvel R. Her skulle bilisterne bruge 44 sekunder og 1.372 meter på at udføre de fire opgaver. Og som Vi Bilägare skriver, kan meget nå at ske i trafikken på den tid.