Batteriet i en Polestar 2 er stået af, og nu skal den kinesiske ejer betale, mere – end bilen er værd fra ny – for at få et nyt.
Kinesiske Polestar har på nuværende tidspunkt kun én bil på programmet – nemlig Polestar 2. Men bilen, der også bygges i Kina, har sine problemer. I hvert fald ifølge insideevs.com.
Mediet skriver, at en kinesisk Polestar 2-ejere er blevet mødt med noget af regning, hvis hans bil skal på vejene igen. I bilen er batteriet dødt, og at få et nyt koster ham dyrt. Faktisk mere end bilen er værd fra ny.
En ulykke med mere?
Efter en ulykke blev batteripakken beskadiget, og det vil Polestar ifølge ejeren have 540.000 kinesiske yuan – små 600.000 danske kroner – for at rette op på. Bilen kostede fra ny 298.000 yuan. Et nyt batteri er altså næsten dobbelt så dyrt som selve bilen.
Kinesiske mediet har efterfølgende gravet lidt i sagen, og ifølge Polestar koster det ‘kun’ 400.000 yuan – 429.000 danske kroner – at lægge et nyt batteri i bilen. Det ændrer dog ikke på, at et nyt batteri stadig koster mere, end bilen er værd. Men ejeren har formentlig fået et prisestimat på mere arbejde end bare et nyt batteri.
Prisen er svær.. at spå om
Omvendt har elbiler ikke ligefrem ry for at være billige, når det går galt med batteripakken. Der er eksempler på, at nye batterier til Teslas modeller har kostet ejerne op mod 125.000 kr. Men hvad det præcis koster fra gang til gang, er svært at svare på. Og at spå om fremtiden er nærmest umuligt.
For ligesom med alt andet bliver batterierne i elbiler både bedre og billigere at producere. Omvendt er en halv million kr. for et batteri mange penge. I Danmark koster den billigste Polestar 2 fra 370.000 kr. Men ingen danske kunder skal regne med at se noget til nye biler fra Polestar før tidligst januar 2023.