Audi har aldrig villet RS-behandle topmodellen A8. Men nu viser en bildesigner, at tyskerne sagtens kunne… hvis de ville.
En af de biler, som Audi altid har holdt i skuffen, er en RS 8. Flagskibet i modelprogrammet har aldrig fået mere end en S-behandling. Og det er en skam.
For Audi har faktisk gjort et forsøg. I hvert fald et forsøg tyskerne har villet vise frem for offentligheden. Men det er efterhånden mange år siden. Konceptet, der var baseret på D4-modellen, kan du læse meget mere om lige her.
Når det så er sagt, er der mange, som stadig drømmer om en RS 8. Blandt andet manden bag Instagram-profilen Hycade. Han er fulgt i Audis diskrete fodspor. Buddet på en RS 8 stikker altså ikke voldsomt ud fra hverken den nuværende A8 eller S8. Men de er der – forskellene altså.
AMG-rivalen vi aldrig får
Især bagenden er blevet mere markant. Faktisk minder den om det, du finder på den forrige Audi RS 3. Og det ikke helt skidt tænkt. I det hele taget har Hycade gjort meget for at få bilen til at se både lavere og bredere ud end den nuværende S8. Dog uden at det på noget tidspunkt bliver for meget.
Underspillet er vist det helt rette ord her. Som det er nu, triller S8’eren rundt med en udgave af VAG-gruppens fire-liters biturbo V8-motor ude foran. Den har 571 hestekræfter og 800 Nm. Det hele uden form for hybrid-hjælp.
Men man skal ikke have tænkt tanke mange gange, før en (R)S 8 tilsat lidt strøm bliver en god idé. En idé med små 900 hestekræfter og 1.000 Nm, måske? I hvert fald skal det være nok til at sætte Mercedes-AMG GT 63 S E Performance på plads. Den bil har 843 hestekræfter.