Audi har aldrig villet RS-behandle topmodellen A8. Men nu viser en bildesigner, at tyskerne sagtens kunneโฆ hvis de ville.
En af de biler, som Audi altid har holdt i skuffen, er en RS 8. Flagskibet i modelprogrammet har aldrig fรฅet mere end en S-behandling. Og det er en skam.
For Audi har faktisk gjort et forsรธg. I hvert fald et forsรธg tyskerne har villet vise frem for offentligheden. Men det er efterhรฅnden mange รฅr siden. Konceptet, der var baseret pรฅ D4-modellen, kan du lรฆse meget mere om lige her.
Nรฅr det sรฅ er sagt, er der mange, som stadig drรธmmer om en RS 8. Blandt andet manden bag Instagram-profilen Hycade. Han er fulgt i Audis diskrete fodspor. Buddet pรฅ en RS 8 stikker altsรฅ ikke voldsomt ud fra hverken den nuvรฆrende A8 eller S8. Men de er der โ forskellene altsรฅ.
AMG-rivalen vi aldrig fรฅr
Isรฆr bagenden er blevet mere markant. Faktisk minder den om det, du finder pรฅ den forrige Audi RS 3. Og det ikke helt skidt tรฆnkt. I det hele taget har Hycade gjort meget for at fรฅ bilen til at se bรฅde lavere og bredere ud end den nuvรฆrende S8. Dog uden at det pรฅ noget tidspunkt bliver for meget.
Underspillet er vist det helt rette ord her. Som det er nu, triller S8โeren rundt med en udgave af VAG-gruppens fire-liters biturbo V8-motor ude foran. Den har 571 hestekrรฆfter og 800 Nm. Det hele uden form for hybrid-hjรฆlp.
Men man skal ikke have tรฆnkt tanke mange gange, fรธr en (R)S 8 tilsat lidt strรธm bliver en god idรฉ. En idรฉ med smรฅ 900 hestekrรฆfter og 1.000 Nm, mรฅske? I hvert fald skal det vรฆre nok til at sรฆtte Mercedes-AMG GT 63 S E Performance pรฅ plads. Den bil har 843 hestekrรฆfter.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: