Annonce:

Landsretten: Politiet må IKKE tvinge biler på autoriseret værksted

Politiets praksis med at tvinge ulovligt konstruktivt ændrede biler hen på autoriserede værksteder for at blive bygget om holder ikke. Det slår en dom fra Vestre Landsret nu fast.

Annonce:

Politiet landet over har længe holdt fast i, at ulovligt konstruktivt ændrede biler skal lovliggøres af autoriserede værksteder. Men ifølge en ny afgørelse fra Vestre Landsret holder den praksis ikke én meter.

I hvert fald er der ikke noget i vejen for, de frie værksteder også fører de tilbageholdte biler tilbage i lovlig stand.

– Politiets praksis har været fuldstændig forkert og direkte konkurrenceforvridende, og det har vi nu rettens ord for, siger advokat Johanne Berner i en pressemeddelse om den principielle sag, hun har ført i fællesskab med brancheorganisationen Dansk Bilbrancheråd.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Brancheorganet mener, at landsretsdommen er en kæmpe fjer i hatten for netop de frie værksteder og for bilejerne, fordi afgørelsen opretholder princippet om den frie konkurrence.

– Den (politiets, red.) retspraksis er skabt af – undskyld mig – forsvarere, der ikke har haft den fornødne kendskab til branchen og de særregler, der gælder. En sådan praksis kunne vi naturligvis ikke leve med i den frie del af branchen, fortæller direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen.

En forskel på 90.000 kr.
Sagen, som nu er afgjort i Vestre Landsret, har Dansk Bilbrancheråd ført for en bilejer efter henvendelse fra et værksted på Kolding-egnen. Her stod man med en kunde, hvis Audi et autoriseret værksted mente kunne lovliggøres for 115.000 kr., mens det frie værksted tog 20.000 kr. for samme opgave.


En slående forskel på 90.000 kr. Og i Landsretten fik brancehorganet altså ret. Ikke alene kan alle værksteder lovliggøre biler, politiet må heller ikke fortsætte med udelukkende at sende ulovlige biler på autoriserede værksteder.

Bil-miljøet kan slappe af
Også High On Cars-vært Niels Becker er begejstret for landsretsdommen. For det betyder, at bilmiljøet kan sænke skuldrene.

– Forstå mig ret, der er stadig en ankemulighed. Nemlig Højesteret. Men så langt kan jeg ikke forestille mig, at anklagemyndigheden går. Helt generelt er jeg glad for dommen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Niels Becker mener, at landsrettens afgørelse gennemhuller politiets grundlag for at beslaglægge biler.

– Vi står med en lov, hvor der har været to dårlige muligheder. Kør din bil herhen eller få den skrottet, som politiet har sagt. Nu har landsretten slået fast, at der faktisk er en mulighed mere. De frie værksteder er lige så gode til at udlæse fejl og mangler på en bil. Det er ikke noget, politiet skal bestemme.

Hvornår en bil er lovlig, er noget synshallerne og ikke politiet skal afgøre, mener Niels Becker.

Responsiv Iframe

Mulig erstatningssag mod staten
Niels Becker mener, at afgørelsen fra Vestre Landsret er vigtig. Samtidig er det dog kun det første skridt på vejen mod ordnede forhold for det danske bil-miljø. For måske er der grundlag for at rette et egentligt søgsmål mod staten.

– High On Cars har tre advokater engageret i det her spørgsmål. Og nu skal de lige have lov til at se på landsrettens afgørelse. Herefter vil vi se på, om der er grundlag for endnu en principiel sag.

Helt konkret vil advokaterne undersøge, om det kan lade sig gøre at sammenholde tilbud frie værksteder, med det som autoriserede værksteder har taget for at gøre tilbageholdte biler lovlige i allerede afgjorte sager. Differencen – hvis der er sådan én – må staten aflevere i kroner og ører til bil-ejerne, mener Niels Becker.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også