Lightyear 0 siger dig måske ikke så meget. Men nu sættes bilen i produktion og det som den mest aerodynamiske – nogensinde!
Med undtagelse af Mercedes Vision EQXX, som foreløbig ikke er andet end et koncept, findes der ikke noget mere aerodynamisk med fire hjul, nogle pedaler og et rat end Lightyear Zero.
Bilen, der er udtænkt af nogle hollændere, sættes nemlig nu produktion. Luftmodstanden henover bilen er nemlig så lav, at den næsten ikke eksisterer. Faktisk er den nede på bare 0,175 Cd.
Det er allerede målt og bekræftet i en vindtunnel i Tyskland. Altså efter WLTP-standarden. Til sammenligning skærer Mercedes-konceptet gennem vinden med en luftmodstand på 0,170 Cd. Men den bil når altså ikke et samlebånd.
Den bliver RASENDE dyr
WLTP-standarden er også det, som i dag angiver, hvor lang de fabriksnye biler ude hos forhandlerne kan køre på en liter benzin eller diesel. Lightyear Zero skulle kunne køre op mod 750 kilometer på én enkelt opladning.
Og det selvom bilen vejer godt til. Kampvægten er lige over 1.600 kilo. Ligesom bilen er 5,1 meter lang. Hvilket faktisk er længere end en BMW 5-Serie med lang akselafstand. Omvendt giver det godt med plads. Bagagerummet sluger 780 liter. Læg bagsæderne ned og du vil have 1.701 liter til alt dit habengut.
For nogen lyder det nok lokkende. Men det bliver samtidig dyrt. Rasende dyrt faktisk. Allerede før, afgifterne er lagt på, koster Lightyear Zero 150.000 euro svarende til 1,1 mio. danske kr.