Egentlig er den rød. Men bystyret i Vancouver, Canada, er vildt begejstret for byens nye, grønne brandbil, men den får ingen reel betydning, fortæller Søren Hansen i klummen her.
“Bystyret i Vancouver på Canadas vestkyst er vildt begejstret over den seneste investering. Som så mange andre ønsker man brændende at hoppe med på klima-toget og derfor gælder det om at øse penge ud på “klimaneutrale” projekter.
For en merpris på 300.000 canadiske dollars har Vancouver så investeret i en elektrisk brandbil. De 300.000 dollars er forskellen ned til prisen på en tilsvarende almindelig dieseldreven brandbil. Helt ”tilsvarende” er den elektriske udgave dog ikke.
Dens pumpekapacitet for slukningsvand er 40 % mindre, og desværre er den så tung, at batterierne kun tillader op til 30 kilometers kørsel. Derfor er den udstyret med en backup dieselgenerator, der kan holde den gående på udrykningen til en brand.
Bystyret fremhæver så andre fordele. Brandbilen udsender ikke dieselrøg og vil være meget mere stille end almindelige brandbiler (det må være under forudsætning, at den ikke bruger udryknings-sirenen.)
Larm er næppe min største bekymring
Man kan jo så spørge sig selv om hvorvidt udstødningsrøg og larm fra brandbilen, der kunne genere naboerne, er min største bekymring, hvis mit hus brænder, og den er på vej for at slukke branden.
Brandbilen bygges af firmaet Rosenbauer, hjemmehørende i Østrig. De leverer alt muligt udstyr indenfor brandbekæmpelse. Den elektriske brandbil hedder Rosenbauer RT, hvor RT står for ”Revolutionær Teknologi”. Den skal leveres i 2023. Det oplyses, at den har en ladekapacitet på 150 kW, hvilket tillader en meget hurtig opladning. Motoren er på 350 kW og batteriet har en kapacitet på 132 kWh. Det understreges, at netop den fraværende dieselrøg vil forbedre brandmændenes arbejdsmiljø.
Hvor finder man lige en ladestander
Brandbilen bliver den femte elektriske brandbil i verden efter Berlin, Amsterdam, Dubai og Los Angeles.
Tja, hvad skal man sige? Den korte rækkevidde (firmaet er tavst om det spørgsmål, men en enkelt kilde nævner helt op til 100 km), som jo især vil være et problem om vinteren, og spørgsmålet om opladning gør køretøjet noget ufleksibelt til sine opgaver.
Hvor finder man lige en 150 kW ladestation, når man har brug for den? Det anføres, at de fleste udrykninger i Vancouver kun er på 5-10 km, men hvad nu hvis brandbilen er blevet sendt til én brand og derefter bliver dirigeret direkte videre til en anden?
At den slæber rundt på en dieselnødgenerator (der også skal medvirke til at holde brandpumpen i gang, hvis batteriet løber tørt), er jo også et tydeligt tegn på teknologiens umodenhed og uformåenhed.
Ligesom elbiler er rige folks legetøj, er elektriske brandbiler vist et udtryk for rige kommuners grønvaskning. I praksis får de ingen betydning.”
Klummen er skrevet af Klimarealisme.dk og er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke Boosted-redaktionens.