Basisbilen er en 1 Serie af ældre dato. Men der er nu ikke meget af den gamle dieselhakker tilbage.
Det er en udpræget misforståelse, at dieselbiler ikke har noget at gøre i motorsport. Faktisk er det decideret noget vrøvl. Se bare hvordan det gik Tom Kristensen og Audi, da de kørte Le Mans med bæst af en dieseldrevet V12-motor på 5,5-liter.
LÆS OGSÅ: Forsøgte at snyde fotofælde – “Det er ikke min bil”
Den forklaring burde kunne lukke munden på de fleste kritikere. Skulle der alligevel sidde en tvivler eller to derude, kan vi kun opfordre til at læse videre. Og se videoen længere nede i artiklen her.
Okay, indrømmet – den første generation af 1 Serien render ikke 402 meter på 8,7 sekunder. I hvert fald ikke fra fabrikken. Der skal lidt mere til. Noget mere. Lad os sige rækkesekseren fra en BMW 335d. Og slet det er ikke nok.
Blink, og den er væk!
Med mere ladetryk kommer man en god del af vejen. I alt er det blevet til 1.020 hestekræfter og svimlende 1.650 newtonmeter som skal fordeles mellem alle fire hjul. For at bilen ikke river sig selv fra hinanden er der ofret en automatgearkasse fra SUV’en X6 på ombygningen.
Men så er den lille Bimmer også klar. 0 til 100 km/t er en disciplin overstået på 1,87 sekunder. Over målstregen er hastigheden 270 km/t. Nok til at trække fra en Tesla Model S. Altså den vanvittige Plaid-udgave. Hvilket mest af alt vidner om, hvor sindssyg en standardbil amerikanerne har flikket sammen. Men det er en helt anden snak.