BMW erkender, at brintbilen er nogle år bagefter den mere konventionelle elbil. Men det vil ændre sig, mener bestyrelsesformanden Oliver Zipse.
Lige nu udvider BMW med hastige skridt sit program af elbiler. Mærket siger selv, at halvdelen af alle BMW’er i 2030 er elbiler. Men det bliver brint og ikke batteri-bilerne der lige om lidt bliver rift om. I hvert fald hvis man spørger BMW’s bestyrelsesformand Oliver Zipse.
LÆS OGSÅ: 78-årig flugtbilist har meldt sig selv
– Efter elbilen, som lige nu har haft fart på 10 i ti år, vil den nye være brint. Når det (brint, red.) er mere skalerbart, vil det være det, alle bilister vil køre på, fortæller Zipse til Bloomberg.
BMW er ikke alene om at tale varmt om brint. Det samme gør Mercedes, Honda og Toyota. De to sidstnævnte har endda haft brintbiler på programmet i flere år. Men BMW’s brint-ambitioner rækker længere end til fabriksgulvet i München.
Også Rolls-Royce, som siden 2003 har været på tyske hænder, tror på brintbilen. Det fine, engelske mærke har netop præsenteret sin første elbil, Spectre. Men den kan altså meget vel få efterfølgere som kører på brint.
Dumt at satse på én kilde
BMW-gruppen holder samtidig fast i, at det er dumt at satse alt på én teknologi. Eksempelvis som i EU, hvor man. vil forbyde fossilbilen i 2035
– Det er farligt, når man som i England i 2030 – og i EU i 2035 – vil satse alt på én motortype. Det gælder både for kunderne, industrien, de ansatte og klimaet, slår bestyrelsesformanden fast.