Fords modelprogram i Europa er virkelig på slankekur. Tirsdag i denne uge fik Fiesta’en kniven. Nu gælder det også S-Max og den større Galaxy.
Ford har haft Fiesta-modellen på programmet siden 1976. Helt så længe får hverken S-Max eller Galaxy lov at leve. Tirsdag meddelte Ford, at Fiestaen skrottes.
LÆS OGSÅ: EU vil alligevel ikke kvæle fossilbilen – laver regler om i sidste øjeblik
Og onsdag kom det frem, at de to MPV’er Galaxy og S-Max lider samme skæbne i 2023. Ligesom med Fiestaen får de to biler ingen direkte afløser. At de to MPV’er får kniven nu, skyldes dels en faldende interesse fra kunderne, dels at Ford omlægger sit europæiske modelprogram.
Senest i 2030 skal det kun bestå af elbiler. Ud over Fiesta, S-Max og Galaxy har det allerede betydet et farvel til Ford Focus.
Oprindelig var Galaxy et samarbejde mellem Ford, Volkswagen og Seat, som Ford siden 1996 har solgt 820.000 eksemplarer af. S-Max kom til i 2006. Siden er det blevet til 570.000 biler. Men salget af modellen dykkede for alvor sidste år, hvor Ford solgte bare 7.400 S-Max i Europa.
Men det er stadig dobbelt så meget, som man solgte af Galaxy. Og nu kan Ford altså ikke længere retfærdiggøre at holde samlebåndene kørende.