Danskerne skal vænne sig til endnu et bilmærke på markedet. Målet er, at du skal købe en Voyah i stedet for en BMW.
Historisk set er det gået skidt for de få kinesiske bilmærker som har forsøgt at finde danske kunder. I 2007 fortalte importfirmaet Nic. Christiansen eksempelvis, at man ville importere BYD-biler. Det lykkedes bare aldrig.
Nu forsøger BYD sig dog igen i Danmark. Og det samme gør Voyah. Selv siger kineserne, at de bygger luksusbiler. Lige nu har man to modeller på programmet, og den første – der kommer til Danmark – er SUV’en ‘Free’.
Går efter BMW- og Audikunder
Voyah mener selv, at de vil kunne kapre både BMW iX og Audi e-tron-kunder, når Free kommer til landet næste år. Egentlig findes bilen både som plugin-hybrid og ren elbil. Men det er kun sidstnævnte, de danske bilister vil kunne købe.
LÆS OGSÅ: FDM-brøler gik ud over tusindvis af bilejere
Batteripakken i Voyah Free er på 106 kWh. Nok til en rækkevidde på 503 kilometer. Men ladekapcaiteten er med 125 kW forholdsvis beskeden. Til gengæld leverer elmotoren 438 hestekræfter. Det får du hverken i en BMW iX eller en Audi Q4 e-tron eksempelvis.
Kun topmodellen ser dansk asfalt
Endnu er der ikke blevet sagt noget om danske priser. Men i Norge, hvor elbiler har lukrative kår, er Free prissat lige lidt højere end basisudgaven af BMW iX. Det vil i danske kroner svarer til lidt mere end 700.000. Det er i øvrigt kun topmodellen som skal sælges i Danmark.
Service-delen er også på plads. Det bliver i Danmark FTZ som skal tage sig af den del. Meko-koncernen, som ejer FTZ, har i øvrigt en lignende aftale med danske Henrik Fisker om service. Altså når Fisker Ocean-modellerne rammer Skandinavien.
Præcist hvornår i 2023, Voyah kommer til Danmark, vides ikke. Men i Norge er det planen at levere de første 500 biler allerede i denne måned.