BMW vil have penge for sædevarme. Konkurrenten vil have penge for at holde kundernes biler lidt hurtigere end andre bilisters.
Med elbiler har software fået betydning som aldrig før. Det håber helt nye indtjeningsmuligheder for bilmærkerne. Eksempelvis tager BMW allerede penge for eksempelvis sæde- og ratvarme.
I Stuttgart hos konkurrenterne fra Mercedes er man dog gået endnu længere. Indtil videre kun på det amerikanske marked. Her kan EQE og EQS-kunder nemlig betale 1.200 dollar om måneden til mærket.
Til gengæld lover Mercedes så også, at bilerne accelerer hurtigere. Op til ét sekund fra 0 til 100 km/t kan kappes af, siger den amerikanske importør.
Det sker, fordi de amerikanske EQE og EQS-kunder til gengæld for de 1.200 dollar får i alt 349 og ikke 292 hestekræfter som de såkaldte “350”-modeller leveres med fra fabrikken. Mercedes hævder at have fundet de ekstra hestekræfter med en forbedring styring af batteriet i bunden af bilerne. De ekstra hestekræfter kan allerede nu bestilles på Mercedes’ amerikanske hjemmeside.