Annonce:

KLUMME: Elbilen og opladning af den er en miljøkatastrofe

Den grønne omstilling vil destruere den el-forsyningssikkerhed, som vi alle tager for givet. Og elbilen er en del af problemet, mener Kristian Petersen.

Annonce:

NB: Denne klumme er kun et uddrag af den oprindelige. Hele klummen kan læses her.

Det man gør med det elektriske køretøj er ikke, at man eliminerer emissioner. Man eksporterer dem til et andet sted på Jorden. Man skal grave omkring 250.000 kg materiale op for at lave et enkelt batteri på 500 kg. Det kræver 100 til 300 tønder olie at fremstille et batteri, der kan rumme 1 tønde olieækvivalent energi.

Bare det at fremstille batteriet kan have et CO2-aftryk, der spænder fra 10 tons til 40 tons CO2. Og de planer, der er på plads for at øge brugen af batterier, vil kræve en øget produktion af metaller som litium, kobolt, zink og nikkel.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Sidstnævnte forefindes primært i Rusland. Der skal produceres enorme mængder af syrer til udvinding af de forskellige metaller, og det koster store mængder fossile brændsler. Efterspørgslen efter disse metaller vil stige med 400 % til 4000 %. Der er ikke nok minedrift i verden til at lave nok batterier til så mange menneskers elbiler.

Meget kommer fra Rusland
Det ca. 500 kg tunge batteri gør bilen enormt tung hvorfor mange elbil-producenter typisk vælger at producere karrosseriet af aluminium der er langt mere energi- og ressourcekrævende at producere end stål. Tesla får bl.a. sit aluminium fra det russiske selskab Rusal.

I Australien fælder man en 50.000 år gammel Jarrahtræ-skov (der optager CO2 og som har et rigt dyreliv), for at udvinde bauxit, som er råvaren til aluminiumoxid, der bruges til produktion af aluminium.

Produktionen er meget energikrævende og genererer meget støv, der er til stor gene for lokalbefolkningen. Mange er nødsaget til at afvikle deres virksomhed. Opladningen af elbiler sker ofte uafhængigt af den tilrådelige vind- og solenergi. Desuden er det enormt vanskeligt og tidskrævende at genanvende de nuværende elbilbatterier.

Klummen er i først bragt på Klimarealisme.dk og er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke Boosted-redaktionens.

Læs mere efter videoen:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X